صنایع فرهنگی از پایه‌های مهم اقتصادی است

دکتر محمد‌حسین ایمانی خوشخو، رییس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و‌ صنایع فرهنگی و مهندس امین عارف‌نیا، مدیرعامل موسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر در این مراسم به سخنرانی درباره اهمیت اقتصاد فرهنگ و صنایع خلاق پرداختند.

در ابتدای این نشست مدیرعامل موسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر با اشاره به اهمیت بهره اقتصادی از فضای فرهنگی گفت: با توجه به اینکه بازار گسترده اقتصاد فرهنگ و صنایع فرهنگی نیازمند انسجام بیشتری است، ما باید دست به تلاش‌های بیشتری برای پیشبرد این هدف بزنیم. اقتصاد و فرهنگ دو مولفه تاثیرگذار به یکدیگر هستند، به همین دلیل باید حداکثر بهره را از این دو حوزه ببریم.

وی ضمن ارائه آمار از شرایط موجود در فضای بین‌المللی در بهره‌گیری‌های اقتصادی از صنایع خلاق، افزود: بر اساس آمار 2019 یونسکو حدود یک درصد جمعیت فعال جهان در صنایع خلاق فعالیت دارند و در سه سال گذشته تجارت جهانی این نوع صنایع، حدود هفت درصد رشد داشته که این تحولات گویای تاثیرگذاری اهل فرهنگ و هنر در حوزه اقتصاد  است. دراین راستاما هم باید در داخل  به عنوان یک کشور صاحب فرهنگ و هنر بیش از پیش به این موضوع اهتمام داشته باشیم.

عارف‌نیا گفت: انعقاد چنین تفاهم‌نامه‌ و هم‌افزایی‌هایی می‌تواند به بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود در صنایع خلاق و فضای فرهنگی بیانجامد که فرصتی بسیار ارزشمند است.

مدیرعامل موسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر با تاکید بر توسعه اشتغال در صنایع فرهنگی خاطرنشان کرد:امیدواریم بتوانیم در رشد و تاثیرگذاری این حوزه به ویژه در سبد اقتصادی کشور موثر عمل کنیم.

وی تاکیدکرد: توسعه اشتغال در صنایع فرهنگی جزو ماموریت‌های جدی موسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر است و به طور قطع با پیگیری چنین همکاری‌هایی می‌توانیم نقش‌آفرینی موثرتری داشته باشیم.

به گفته عارف‌نیا، در تحولات جدیدی که با همکاری پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی دراین راستا انجام شده است امید داریم گام‌های استواری در راستای شکوفایی در عرصه فرهنگ و هنر برداشته شود.

هیچگاه فرهنگ جزو اولویت‌های مهم کشور نبوده است

رئیس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی در ادامه این مراسم با اشاره به وضعیت فعلی فرهنگ در کشور گفت: در فضای فعلی فرهنگی کشور وشاید درگذشته نیز هیچگاه فرهنگ جزو اولویت‌های مهم کشور نبوده است. حال اینکه چقدر توانستیم از منابع فرهنگی بهره بگیریم؛سوالی است که باید از خود بپرسیم. زیرا با وجود اینکه دارای منابع فرهنگی غنی هستیم، اما متاسفانه در کشورمان این منابع هیچگاه مولد نبوده‌اند و بهره‌گیری چندانی از این منابع برای توسعه کشور نشده است.

وی فرهنگ را جزو پایه‌های مهم اقتصاد کشورها پیشرو دانست و عنوان کرد: در اغلب کشورهای پیشرفته دنیا فرهنگ جزو پایه‌های مهم اقتصاد است، اما در کشور ما که چند سالی است در بحران اقتصادی گرفتار شده‌ایم، به تازگی توجه مدیران و تصمیم‌گیران رده بالا به فرهنگ جلب شده و امروز توانسته ایم در حوزه برنامه‌ریزی به ادبیات مشترک برسیم.

به گفته محمدحسین ایمانی خوشخو،  این نگرش که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها یک کمک بگیر است باید تغییر کند و خود به عنوان مولد در جریان فعالیت‌های فرهنگی باشد.   

گفتنی است؛ ظرفیت‌سازی برای اشتغال دانش‌بنیان فارغ‌التحصیلان رشته‌های علوم انسانی، گردشگری، هنر و فناوری اطلاعات، توسعه زیرساخت‌های ارتقای توسعه، کارآفرینی فرهنگی و حمایت از فعالیت‌های دانش‌بنیان و خلاق در حوزه‌های مورد تفاهم، ایجاد تعامل موثر میان اندیشمندان و محققان حوزه‌های مرتبط با هنرمندان و تولیدکنندگان محصولات فرهنگی و رسانه‌ای و حمایت و تجاری‌سازی صنایع فرهنگی  و فناوری‌های نرم مبتنی بر دستاوردهای علمی، پژوهشی و تجارب علمی هنرمندان بخشی از محورهای این تفاهم‌نامه است.

گزارش:مهتاب دمیرچی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا