سرمایه گذاری خطرپذیر برای بازیافت جعبه های تتراپک در کشور

قرارداد سرمایه‌گذاری خطرپذیر صندوق پژوهش و فناوری تهران در طرح بازیافت بسته‌بندی‌های تتراپک در ایران توسط یک استارتاپ به ارزش ۴۲۰ میلیون تومان برای ساخت دستگاه تولید صنعتی منعقد شد.
محمد مهدی فریدوند مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری تهران درمورد این سرمایه‌گذاری خطرپذیر گفت: بازیافت جعبه‌های تتراپک برای اولین بار در ایران انجام می‌شود که ضمن ارزش‌آفرینی، بازار خوبی نیز به همراه دارد، در حال حاضر استارتاپ ‌های زیادی در زمینه بازیافت زباله‌ها فعالیت می‌کنند که این استارتاپ قصد دارد دستگاه بازیافت جعبه‌های تتراپک را در مقیاس صنعتی تولید کند.  

وی ادامه داد: این سرمایه‌گذاری به ارزش ۴۲۰ میلیون تومان برای ۲۵ درصد از سهام این شرکت در نظر گرفته شده است که ابتدا به صورت تسهیلات در اختیار این استارتاپ قرار می‌گیرد و بعد از ۶ ماه در صورت ساخت دستگاه در مقیاس صنعتی و بازیافت جعبه‌های تتراپک قابلیت تبدیل به سهام نیز دارد.

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری تهران به مزیت بازیافت خمیر الیاف بلند از جعبه‌های تتراپک اشاره کرد و گفت: خمیر الیاف بلند، محصولی وارداتی است که در ساخت جعبه‌های تتراپک استفاده می‌شود و در صورت موفقیت در بازیافت این محصول، امکان رونق برای صنعت کاغذ و مقوا و تولید محصولاتی با کیفیتی بیشتر فراهم می‌شود.

فریدوند در مورد بازار فعلی محصول بازیافتی نیز گفت: در حال حاضر تاییدیه اولیه از شرکت چوکا برای خمیر الیاف بلند بازیافت شده در مقیاس آزمایشگاهی اخذ شده است اما برای ورود به مذاکرات نهایی استارت‌آپ باید ۵۰۰ کیلو خمیر در اختیار آن شرکت قرار گیرد.

هادی منصوبی رییس هیات مدیره این استارتاپ هم در مورد این دستگاه اظهار داشت: بعد از بازیافت جعبه‌های تتراپک، سه محصول کارتن الیاف بلند، پلی اتیلن و آلومینیوم تولید می‌شود که هر سه از محصولات باارزشی هستند،  در فاز اول که صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران سرمایه‌گذاری کرده است با استحصال کارتن، خمیر الیاف بلند تولید خواهد شد، ۷۰ درصد از مواد تشکیل دهنده جعبه‌های تتراپک کارتن است که با کیفیت استحصال خواهد شد.

وی در مورد بازار این محصول بازیافتی و برنامه‌های این شرکت تاکید کرد: با وجود کسب تاییدیه بازار و شرکت‌های تولیدکننده کاغذ، در نظر داریم که خط تولید کارتن ضخیم مورد استفاده در صحافی، مبل‌سازی و بسته‌بندی‌های تبلیغاتی تحت عنوان «مقوای کرجی» را راه‌اندازی کنیم.

وی ادامه داد: بعد از ساخت دستگاه در مقیاس صنعتی، ظرفیت بازیافت روزانه یک تن جعبه تتراپک را خواهیم داشت، این درحالی است که ضایعات موجود روزانه تا ۵۰ تن نیز می‌رسد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا