تکلیف به دانش بنیان شدن شرکت های بزرگ اقتصادی در برنامه ششم توسعه

دستیابی به اقتصاد دانش بنیان و گذر از اقتصاد نفتی، علاوه بر اینکه باعث حفظ استقلال کشور و بی نیازی به سایر کشورها می شود، در رشد اقتصادی و پیشرفت همه جانبه کشور نیز موثر خواهد بود. بهره گیری از دانش و تکنولوژی روز در تولید محصولات مختلف صنعتی و کشاورزی، باعث ارتقای کیفیت و کاهش قیمت تمام شده محصول شده و امکان ورود به بازارهای رقابتی را فراهم می کند.

اما لازمه دستیابی به چنین اقتصادی علاوه بر ایجاد و توسعه شرکت های دانش بنیان، حرکت بنگاه های بزرگ اقتصادی به سمت دانش بنیان شدن است. اقدامی که می تواند روند رونق بخشی به اقتصاد و افزایش بهره وری در تولید را شتاب بیشتری ببخشد و با افزایش زمینه اشتغال برای شمار بیشتری از دانش آموختگان دانشگاهی، امکان صادرات محصولات مرغوب ایرانی به دیگر کشورها را گسترش دهد.  

ارسلان فتحی پور؛ رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در این ارتباط به خبرنگار سیناپرس گفت: بحث اقتصاد دانش بنیان یکی از مسایل مهم کشور و از تاکیدات رهبر معظم انقلاب است. ما در بودجه سالانه کشور برای اقتصاد دانش بنیان تسهیلاتی در نظر گرفتیم و احکام خوبی صادر کردیم. انشالله در برنامه ششم توسعه، هم در بحث بودجه ریزی و هم تصویب قوانین جدید بتوانیم احکام جداگانه خوبی را مصوب کنیم تا آنچه را که مورد انتظار مردم شریف و رهبر معظم انقلاب است، برآورده کنیم.

وی با اشاره به نتایج دستیابی به اقتصاد دانش بنیان برای کشور، خاطرنشان کرد: پیشرفت های مختلفی که در عرصه های مختلف علمی از جمله دانش هسته ای، دارو و… به دست آورده ایم همه نتیجه توجه به صنایع دانش بنیان است. اگر اقتصاد دانش بنیان به طور کامل در کشور ما محقق شود، پیشرفت بیش از پیش کشور و رفع وابستگی به خارج را به همراه خواهد داشت و زمینه صادرات محصولات و کالاهای ایرانی به دیگر کشورها را فراهم می کند. در این صورت دنیا خواهد دید که کشور ما به رشد و توسعه اقتصادی به واسطه همین شرکت های بنیان دست پیدا کرده است. بنابراین هم مجلس، هم دولت و نیز همه آحاد مردم باید از این بحث حمایت کنند.

فتحی پور در پاسخ به این پرسش که برای دانش بنیان شدن بنگاه های بزرگ اقتصادی چه باید کرد؟ گفت: به هرحال باید این شرکت های بزرگ اقتصادی به سمت دانش بنیان شدن حرکت کنند. همانطور که اشاره کردم، انشاالله در احکام برنامه ششم توسعه می بایست همه شرکت ها را مکلف به حرکت در این راستا کرد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: قطعا یکی از زمینه های تحقق این امر، ایجاد بازارهای رقابتی است. آنچه که باعث ایجاد انگیزه در این شرکت ها برای دانش بنیان شدن می شود، ارتقای کیفیت محصولات تولیدی شان است. اگر این شرکت ها با استفاده از تجارب ارزشمند خود و نیز بهره گرفتن از دانش و تکنولوژی روز، کیفیت محصولشان را بهبود بدهند و قیمت تمام شده آن را پایین بیاورند، می توانند علاوه بر بازارهای داخلی، بازارهای بین المللی را هم به عرصه فروش کالاهای خود تبدیل کنند. در غیر این صورت توان رقابت با دنیا را نخواهیم داشت. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا