شراره‌های خورشید را با جزییات ببینید

در ۹ فوریه سال ۲۰۲۰، ناسا و آژانس فضایی اروپا مأموریت مدارگرد خورشیدی خود موسوم به "سولار اوربیتر"(Solar Orbiter) را پرتاب کردند. هدف این ماموریت پاسخ دادن به برخی سؤالات کلیدی علمی است. این سوالات شامل سیر تکاملی سیاره‌ها و ظهور حیات، نحوه کار منظومه شمسی، منشاء جهان هستی و همچنین فیزیک بنیادی در جهان است. مدارگرد خورشیدی "سولار اوربیتر" در تاریخ ۱۵ ژوئن نخستین گذر نزدیک از کنار خورشید(پریهلیون) را در فاصله ۷۷ میلیون کیلومتری تجربه کرد.

تا قبل از پرتاب سولار اوربیتر، اغلب فضاپیماهای خورشیدی در مجاورت زمین باقی مانده بودند.

درحالی‌ که این ماموریت‌ها بینشی باورنکردنی از خورشید و رفتار آن برای ما فراهم کردند، اما سوالاتی اساسی نیز برای محققان مطرح کردند.

"سولار اوربیتر" با این هدف طراحی شد که به دو رمز و راز کلیدی از خورشید پاسخ دهد.

یک سوال این است که چگونه خورشید اتمسفر بیرونی خود یعنی تاج را به دمای میلیون‌ها درجه گرم می کند؟ و سوال دیگر این است که چگونه خورشید ذرات باردار الکتریکی که طوفان‌های خورشیدی را می‌سازند، سرعت می‌بخشد؟

طراحان سولار اوربیتر دریافتند که این رمز و رازها با نزدیک‌تر شدن به خورشید و قرار گرفتن فضاپیما در محیط خورشیدی قابل حل است.

البته سولار اوربیتر تنها فضاپیمایی نیست که به نزدیکی خورشید می‌رود. کاوشگر خورشیدی "پارکر" ناسا نیز به خورشید نزدیک می شود. اما تنها سولار اوربیتر به نحوی طراحی شده که می‌تواند در حین حمل ردیاب و تلسکوپ، در فاصله حدود ۴۲ میلیون کیلومتری از خورشید قرار بگیرد.

این ترکیب منحصر به فرد به سولار اوربیتر اجازه می‌دهد که به اهداف علمی بلندپروازانه خود دست یابد.

نزدیک شدن به خورشید به این معناست که بتوان آن را با جزئیات بیشتری مشاهده کرد. پس هرچه‌قدر سولار اوربیتر به خورشید نزدیک‌تر شود، تصاویر جالب‌تری از خورشید ثبت خواهد کرد.

این تصاویر توسط ابزار تصویربرداری "Extreme Ultraviolet Imager" ثبت شده که سطح خورشید را نشان می‌دهد که با شراره‌های خورشیدی پوشیده شده است.

 "سولار اوربیتر" به ۱۰ ابزار مدرن برای ثبت مشاهدات بی‌شمار از خورشید و جو آن مجهز است که دانشمندان امیدوارند برخی از سرنخ‌های مربوط به آنچه را که باعث ایجاد باد و شراره خورشیدی می‌شود، فاش کند.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا