صفحات نمایش موجب بروز اختلال روانی می‌شوند

مطالعات جدید پژوهشگران نشان می‌دهد شیوع بیماری‌های روانی در بین کودکان و نوجوانان در سطح جهانی در حال افزایش است.

بررسی‌های انجام‌شده حاکی از این حقیقت هستند که تحولات فن‌آوری در دهه‌های اخیر، میزان استفاده جوانان از فناوری‌های مبتنی بر صفحه‌نمایش و زمان سپری‌شده با این فناوری را افزایش داده و به‌طور هم‌زمان شاهد کاهش ارتباط جوانان با طبیعت هستیم. به اعتقاد دانشمندان، این موضوع به‌طورجدی می تواند بر سلامت روانی کودکان و نوجوانان تأثیر بگذارد.

به‌طور کلی، به نظر می‌رسد سپری کردن زمان زیاد در مقابل صفحه‌نمایش با نتایج روان‌شناختی نامطلوبی همراه بوده در حالی که در نقطه مقابل، سپری کردن زمان در طبیعت با نتایج روان‌شناختی مطلوبی مرتبط است.

منظور از صفحات نمایش، هر رسانه تصویری شامل کامپیوتر، تلفن همراه، تبلت، تلویزیون، سینما و … است. متأسفانه تاکنون پژوهشگران برای تحقیق در مورد تأثیرات روان‌شناختی زمان سپری‌شده در مقابل صفحات نمایش یا زمان حضور در طبیعت معمولاً هر یک از عوامل را به‌طور مجزا در نظر گرفته و در نهایت در ترسیم اثرات متقابل استفاده از فناوری پیشرفته و تماس کمتر با طبیعت بر سلامت روان و نتایج شناختی ناشی از آن، ناکام مانده اند.

برای پرداختن به این سؤال، تیمی از پژوهشگران دانشگاه آدلاید استرالیا یافته‌های ۱۸۶ مطالعه را با هدف جمع آوری شواهد، ارزیابی ارتباط بین زمان سپری‌شده در مقابل صفحه‌نمایش، زمان حضور در طبیعت و نتایج روان‌شناختی ناشی از این موارد از جمله سلامت روان، عملکرد شناختی و پیشرفت تحصیلی در کودکان  و نوجوانان را  تجزیه و تحلیل کردند.

به‌طور کلی، به نظر می‌رسد سپری کردن زمان زیاد در مقابل صفحه‌نمایش با نتایج روان‌شناختی نامطلوبی همراه بوده در حالی که در نقطه مقابل، سپری کردن زمان در طبیعت با نتایج روان‌شناختی مطلوبی مرتبط است.

یافته‌های این تحقیق نشان داد که جوانان با شرایط اقتصادی-اجتماعی پایین و به ویژه خانواده‌های فقیرتر ممکن است زمان بیشتری را در برابر صفحات نمایش سپری کرده و شانس کمتری برای حضور در طبیعت داشته باشند.

ممکن است این سؤال برای بسیاری از افراد مطرح شود که زندگی امروزی و سبک مدرن زندگی انسان به‌طورجدی با استفاده از فناوری‌های دارای صفحه‌نمایش از جمله موبایل، تلویزیون، بازی‌های کامپیوتری، کار با رایانه و … پیوند خورده و نمی‌توان این فناوری را نادیده گرفت.

به گفته پژوهشگران، شواهد اولیه نشان می‌دهد که سپری کردن زمان بیشتر در طبیعت می تواند به‌طور بالقوه عواقب منفی استفاده زیاد از  صفحه‌نمایش را خنثی کند. موضوع فوق به این معنی است که طبیعت ممکن است یک منبع درمانی بالقوه در افزایش سطح بهداشت عمومی و ارتقا شرایط روحی و روان‌شناختی جوانان همراه باشد.

مترجم: نیروانا محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا