نخستین کارآزمایی بالینی خون مصنوعی در بریتانیا

سازمان ملی تامین بهداشت و درمان بریتانیا اعلام کرده‌اند که کارآزمایی بالینی سلول‌های قرمز خون مصنوعی قصد دارد پیش از سال 2017 انجام خواهد شد. این خون مصنوعی از سلول‌های بنیادی استخراج شده از خون بند ناف نوزادان تازه متولد شده یا خون اهدا کنندگان بزرگسال تولید شده است.

این کارآزمایی که نخستین نمونه در نوع خود در جهان محسوب می‌شود، شامل انتقال میزان کمی از خون مصنوعی به داوطلبان انسانی به منظور آزمایش واکنش جانبی آن‌ها است. این کار به دانشمندان اجازه خواهد داد تا مدت زمانی را که خون مصنوعی در بدن انسان دوام می‌آورد، بررسی کنند.

در نهایت، امید است که سازمان ملی تامین بهداشت و درمان بریتانیا بتواند مقادیر نامحدود از سلول‌های خون قرمز را برای تزریق‌های اضطراری آماده کند. اگرچه هدف نهایی این پروژه، تولید خون اهدایی ویژه برای مبتلایان به بیماری‌هایی مانند کم خونی داسی شکل و تلاسمی است که بطور منظم به تزریق خون نیازمند هستند.

این کارآزمایی کوچک قرار است بر روی 20 داوطلب انسانی در انگلیس صورت گیرد.

نیک واتکینز، دستیار مدیر بخش تحقیقات و توسعه پیوند و خون سازمان ملی تامین بهداشت و درمان اظهار کرد: این کارآزمایی‌ها به مقایسه سلول‌های مصنوعی با خون اهدایی خواهد پرداخت. هدف از این آزمایش، نه جایگزینی خون مصنوعی با خون اهدایی، که ارائه درمان خاص برای گروههای بیماران خاص است.

سلول‌های بنیادی بدست آمده از خون بندناف اهدایی مادران باردار و خون اهداکنندگان بزرگسال با موفقیت در آزمایشگاه دستکاری شده و می‌توان آن‌ها را به شکل سلول‌های قرمز خون کاربردی بالغ پرورش داد که اکسیژن را از ریه‌ها به سایر اندام بدن منتقل می‌کنند.

به گفته واتکینز، کارآزمایی‌های انسانی در ابتدا شامل انتقال خون مصنوعی بدست آمده از سلول‌های بنیادی اهداکنندگان بزرگسال خواهد بود که در صورت موفقیت، با تزریق خون بدست آمده از سلول‌های بنیادی خون بندناف نوزادان دنبال خواهد شد.

به گزارش ایسنا،کارآزمایی سال 2017 بخشی از یک برنامه تحقیقاتی پنج ساله بر روی سلول‌های قرمز خون مصنوعی با حضور دانشمندانی از دانشگاههای بریستول، کمبریج و آکسفورد است. هدف اصلی این برنامه، تولید سلول‌های قرمز خون برای بیماران دارای گروه‌های خونی پیچیده و کمیاب است.

یک پروژه موازی نیز در اسکاتلند انجام خواهد شد که شامل خدمات انتقال خون ملی اسکاتلند و بنیاد ولکام تراست خواهد بود.

سلول‌های خون مصنوعی بدست آمده از سلول‌های بنیادی از مزیت عاری بودن از عفونت برخوردارند، زیرا این سلول‌ها هرگز درون بدن انسان نبوده‌اند و از این رو خطر انتقال بیماری‌هایی مانند اچ‌آی‌وی و هپاتیت وجود ندارد.