انفجار فضاپیمای باری اسپیس ایکس در راه ایستگاه فضایی بین المللی

مأموریت بدون سرنشین شرکت اسپیس ایکس درحالی در مقابل دیدگان هزاران علاقمند به پرتابهای فضایی منفجر شد که با احتساب این رویداد حالا تنها در 8 ماه اخیر، سه مأموریت انتقال محمول های باری به ایستگاه فضایی بین المللی با ناکامی همراه شده باشد.

کپسول باریDragon  (اژدها) که حاوی حدود 1800 کیلوگرم تجهیزات پیشرفته، مواد غذایی و پوشاک برای فضانوردان ایستگاه فضایی بین المللی بود به همراه راکت دو مرحله ای فالکون 9 در زمان از پیش تعیین شده یعنی 14 و 21 دقیقه یکشنبه به وقت گرینویچ برابر با 18 و 51 دقیقه به وقت تهران از مرکز پرتابهای فضایی کیپ کاناورال فلوریدا به فضا پرتاب شد اما در حالی که به نظر می رسید بدون هیچ مشکلی در مسیر ایستگاه فضایی بین المللی قرار گرفته باشد تنها پس از دو دقیقه و با بروز نقص فنی در آسمان منفجر شد و تکه های ریز و درشت آن در محیطی وسیع پراکنده شد.

الون ماسک مالک ثروتمند شرکت اسپیس ایکس در واکنش به این اتفاق اعلام کرد: فشار بیش از حد در مخزن اکسیژن مایع قسمت فوقانی راکت موجب بروز این حادثه شده است. این رویداد تلخ دقیقا در چهل و چهارمین سالگرد تولد وی به وقوع پیوست.

با این حال وی خاطر نشان کرد که تحقیقات بیشتری در این زمینه صورت خواهد گرفت.

شرکت اسپیس ایکس قراردادی به ارزش 1.6 میلیارد دلار با ناسا منعقد کرده و طی آن متعهد شده که حداقل 12 محموله باری را راهی ایستگاه فضایی بین المللی کند. پرتاب ناموفق اخیر هفتمین پرتاب در نوع خود به شمار می آمد و این درحالی بود که تمام 6 پرتاب قبلی با موفقیت انجام شده بود.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا