آسیب‌های قلبی و ریوی مبتلایان به کووید-19 ترمیم می شود

محققان اتریشی در یک تحقیق جالب توجه که روی بیش از 150 بیمار انجام شده است، متوجه شده‌اند که بیماران مبتلابه کووید-19 اگر پس از خارج شدن از دستگاه‌های تهویه یا ترک بخش مراقبت‌های ویژه، در اسرع وقت تحت توان‌بخشی قرار گیرند، سریع‌تر بهبود می‌یابند.

بیماران فوق طبق قرار قبلی و در گروه‌های مختلف، شش، 12 و 24 هفته پس از ترخیص از بیمارستان برای ارزیابی مجدد بازگشتند. در طی این بازدیدها، معاینات بالینی، آزمایش‌های مختلف، تجزیه‌وتحلیل مقدار اکسیژن و دی‌اکسید کربن در خون شریانی، آزمایش عملکرد ریه، اسکن توموگرافی (CT) و اکوکاردیوگرام روی آن‌ها انجام شد.

طبق این بررسی‌ها، در زمان اولین ویزیت، بیش از نیمی از بیماران حداقل دارای یک علامت باقی‌مانده از بیماری بودند. آن‌ها عمدتاً دچار تنگی نفس بوده و سرفه می‌کردند. CT اسکن نیز نشان می‌داد که هنوز 88 درصد از ریه این بیماران دچار آسیب است.

اما در زمان مراجعه بعدی آن‌ها یعنی 12 هفته پس از ترخیص، علائم فوق بهبود قابل توجهی یافته و آسیب ریه‌ها به 56 درصد رسیده بود.

به گفته این محققان، «این یافته‌ها نشان می‌دهند که ریه‌ها مکانیسمی برای ترمیم خود دارند که می‌تواند آسیب‌های ناشی از کووید-19 را بهبود بخشد».

میانگین سنی بیماران مشارکت‌کننده در این تحقیق، 61 سال بود و 65 آن‌ها مرد بودند. تقریباً نیمی از این افراد عادت به سیگار کشیدن داشتند 65 درصد نیز، دارای اضافه‌وزن یا چاقی بودند.

همچنین بر اساس آمار، 21 درصد از بیماران فوق در بخش مراقبت ویژه یا آی سی یو بستری‌شده و 19 درصد مجبور به استفاده از تهویه مکانیکی تهاجمی شده بودند. متوسط مدت اقامت آن‌ها در بیمارستان نیز 13 روز بوده است.

مجریان این پژوهش اشاره کرده‌اند: «یافته‌های این مطالعه اهمیت پیگیری مراقبت‌های ساختاری را برای بیماران مبتلابه عفونت شدید کووید-19 نشان می‌دهد و نکته مهم دیگر، آن است که اجرای CT اسکن، آسیب‌های وارد آمده به ریه را که در آزمایش‌های عملکرد ریه، خود را نشان نمی‌دهند، به‌خوبی مشخص می‌سازد»

گفتنی است این یافته‌های علمی پژوهشی در کنگره بین‌المللی انجمن علوم تنفسی اروپا ارائه و منتشر شده‌اند.

مترجم: محمدرضا دلفیه

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا