وجود اجساد اکوسیستم خاک، برگ و ریشه گیاهان را دگرگون می کند

طبق گزارشی جدید تیم های جستجو و نجات می توانند از درختان و بوته ها برای ردیابی بقایای انسان و اجساد در جنگل ها کمک بگیرند.محققان دانشگاه تنسی این پژوهش را انجام داده اند که  در ژورنال«ترندز این پلنت ساینس» منتشر شده و نشان می دهد گیاهان در اطراف اجساد در حال تجزیه رفتار متمایزی دارند.

دلیل این امر نیز تغییرات شیمیایی در اکوسیستم اطراف اجساد است که خاک، ریشه و برگ های گیاهان اطراف آن را دگرگون می کند. به گفته محققان این امر ممکن است به تغییراتی در ترکیبات محلول رسانی گیاه منجر شود که از راه دور قابل رصد است. گروهی از محققان از جمله گیاه شناسان و  پژوهشگران خاک آزمایش هایی را انجام می دهند تا شیوه استفاده از گیاهان برای کاهش مدت زمان جستجوی بقایای انسانی را بهتر درک کنند.

این پژوهش در یکی از واحدهای دانشگاه « مزرعه بدن» انجام می شود و طی آن محققان فرایند تجزیه بدن در شرایط مختلف و تاثیر آن بر گیاهان اطراف را می سنجند.به گفته مولفان، این تحقیق هنوز در مراحل اولیه است و هرگونه استفاده از گیاهان برای کشف اجساد ممکن است چند سال طول بکشد.

با این وجود آنها اشاره می کنند یافته های اولیه در این باره بسیار هیجان انگیز هستند و امیدوارند در آینده به ارتقای فناوری کمک کنند که با استفاده از اسکن گیاهان بتوان سیگنال های فلورسنس یا بازتاب خاص را ردیابی کرد که نشانگر اجساد انسان هستند.