درمان آلزایمر با هدف گیری ژن ها

محققان دریافتند این ژن که BIN۱ نام دارد و اولین بار در سال ۲۰۰۹ میلادی شناسایی شد، در تنظیم فعالیت نورون‌ها نقش دارد. این ویژگی از آن جهت دارای اهمیت است که در بیماری آلزایمر، فعالیت بیش‌از حد نورون‌ها مشهود است. تحریک پذیری بیش از اندازه یکی از ویژگی‌های اولیه آلزایمر محسوب می‌شود.
محققان با انجام مجموعه‌ای از مطالعات ژنتیکی با استفاده از مدل‌های جانوری و سلول‌های کشت شده دریافتند، BIN۱ یک فاکتور ریسک آلزایمر است و در بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری وجود دارد، اما تقریبا هیچ محققی ایده‌ای درباره نقش این ژن در مغز نداشت. محققان برای بررسی موضوع میزان BIN۱ را افزایش داده و فعالیت نورون‌ها را اندازه‌گیری کردند. در نتیجه مشخص شد نورون‌هایی که مقدار بیشتری از BIN۱ را داشتند، در برابر تحریک‌پذیری بیش از حد، آسیب‌پذیرتر بودند.
این اولین بار است که یک ژن مربوط به تحریک پذیری بیش از حد نورون‌ها به عنوان عاملی برای بروز آلزایمر مورد مطالعه قرار می‌گیرد. تحقیقات پیشین نشان می‌دهد ژن BIN۱ با پروتئین Tau که از مدت‌ها قبل به عنوان یکی از علایم مهم آلزایمر شناخته شده، مرتبط است. کاهش این پروتئین موجب افزایش مقاومت نورون‌ها در برابر اثر تحریک پذیری بیش از حد ناشی از فعالیت ژن BIN۱ می‌شود.
در حال حاضر محققان به این اطمینان رسیده‌اند که ژن BIN۱ با بروز آلزایمر ارتباط دارد، اما هنوز مشخص نیست که مقدار بیش از اندازه، کم‌تر از اندازه یا تغییر در نوع این ژن عامل اثرگذاری آن بر بیماری است.

آخرین آمار منتشر شده از سازمان جهانی بهداشت در مورد زوال عقل
-آلزایمر شایع‌ترین نوع زوال عقل است.
-زوال عقل یکی از مهمترین دلایل ناتوانی و وابستگی سالمندان در سراسر جهان است.
– این بیماری نه تنها تاثیر جسمی، روانی، اجتماعی و اقتصادی بر مبتلایان دارد،‌ بلکه خانواده و جامعه را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.
– در حال حاضر حدود ۵۰ میلیون نفر به زوال عقل مبتلا هستند و سالانه حدود ۱۰ میلیون نفر به این تعداد افزوده می‌شود.
– گرچه قربانیان زوال عقل عمدتا سالمندان هستند؛ ولی این عارضه یک بخش طبیعی از پیری نیست.
-حدود پنج درصد از مبتلایان به آلزایمر در دهه 40 و 50 سالگی علایم اولیه را نشان می‌دهند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه eLife منتشر شده است.