داروی بیماری آرتیت بیماری کرونا را درمان می کند

این مطالعه که توسط محققان مرکز پزشکی «اوزاکا هابیکینو» در ژاپن و محققان دانشگاه اوزاکا انجام شده است، نشان می دهد که محاصره مبتنی بر آنتی بادی می تواند به طور موثر موجب کاهش «سندرم آزادسازی سیتوکین» و درمان موارد شدید کووید-۱۹ شود.
محققان در این مطالعه محور توجه خود را بر روی سیتوکین ها متمرکز کردند. سیتوکین ها گروهی از پروتئین های کوچک هستند که پاسخ ایمنی به تروما، عفونت و  وضعیت هایی مانند سرطان را تعدیل می کنند از جمله دیگر کارهایی که سیتوکین ها انجام می دهند، فعال کردن التهاب است که بخشی از رویه التیام به شمار می رود. اما برخی اوقات بدن سیتوکین های زیادی تولید می کند که این موضوع می تواند منجر به ایجاد التهاب زیادی و در نتیجه آسیب به بافت شود. به این واکنش «طوفان سیتوکین» گفته می شود.

طوفان های سیتوکین یا CRS در شرایط مختلفی از جمله «مولتیپل اسکلروزیس» (ام. اس)، «پانکراتیت» (التهاب لوزالمعده) و کووید-۱۹ رخ می دهد. درصورتی که طوفان های سیتوکین درمان نشوند، این وضعیت می تواند موجب نارسایی چند ارگان و برخی اوقات مرگ شود.

بدن در طی این طوفان، سیتوکین های مختلفی را از جمله اینترلوکین (IL) -۲، IL-۶، IL-۸، IL-۱۰، اینترفرون گاما، پروتئین شیمیایی ۱ مونوسیت (MCP-۱) و فاکتور نکروز تومور آلفا آزاد می کند. با این حال، هیچ درمان ایمنی خاصی برای درمان آن وجود ندارد.

مطالعات قبلی نشان دادند که افزایش سطح پروتیینی به نام PAI-۱ در خون با موارد شدیدتر ابتلا به ذات الریه که می تواند به مرگ در میان افراد مبتلا به کووید-۱۹ منجر شود، ارتباط دارد. PAI-۱ می تواند باعث ایجاد لخته های خونی کوچک در رگ ها، ریه ها و سایر ارگان های بدن شود.
اکنون محققان ژاپنی برای بررسی نقش IL-۶ در CRS (طوفان های سیتوکین)، به شرکت کنندگان در این مطالعه جدید دارویی مبتنی بر آنتی بادی مونوکلونال به نام «توسیلیزومب» (Actemra) تزریق کردند که سیگنالینگ IL-۶ را مسدود می کند. سازمان غذا و دارو (FDA) استفاده از داروی توسیلیزومب را به عنوان درمانی برای آرتریت روماتوئید تأیید کرده است.

نتایج این مطالعه نشان داد زمانی که افراد مبتلا به موارد شدید کووید-۱۹ داروی توسیلیزومب دریافت می کردند، سطح PAI-۱ در خون کاهش می یابد. همچنین این دارو علائم را کاهش داده و می تواند عوارض شدید ناشی از بیماری وخیم کووید-۱۹ را درمان کند.

به طور کلی، محققان نتیجه گرفتند که انسداد سیگنالینگ IL-۶ با استفاده از داروی ضد التهاب توسیلیزومب می تواند فرصت های درمانی جدیدی را برای درمان CRS و عوارض شدید تنفسی ناشی از کووید-۱۹ ارایه دهد.