کشف سیاره ای که میلیاردها سال جوان شده است

تاکنون اخترشناسان با حدس و گمان درباره بازجوانی ستارگان صحبت می کردند اما حالا و با کشف ستاره کوتوله ای به نام PG 0010 280 که برآورد می شود میلیاردها سال خود را جوان کرده است، اطمینان آنها بیش از هر زمان دیگری شده است.

کشف ارتباط این ستاره کوتوله با سیاره ای که چهره خود را تغییر داده و میلیاردها سال جوانتر شده در نوع خود جالب توجه است.

ستارگان کوتوله سفید بقایای ستارگان مرده هستند. زمانی که سوخت ستاره ای مانند خورشید منظومه شمسی به اتمام می رسد به ستاره غول پیکر قرمزی تبدیل می شود که لایه های پلاسمای آن با قدرت هرچه تمام راهی اعماق فضا می شود. در نتیجه این فرآیند طبیعی توفانهای بسیار قدرتمند ستاره ای شکل می گیرد.

نتیجه کلی این فرآیندها شکل گیری سحابی سیاره ای زیبایی است که در هسته آن کوتوله سفید کوچکی به چشم می خورد.

اما چه اتفاقی برای موادی روی می دهد که راهی اعماق فضا می شوند؟ بر اساس یک نظریه پرطرفدار، سیارات گازی غول پیکری تشکیل می شود که در مداری بسیار دور از ستاره می چرخند.

پیش از آنکه هیدروژن ستاره مورد نظر به اتمام رسیده و به غول قرمزی تبدیل شود، سیارات اطراف آنها بر اساس یک فرآیند طبیعی پیر شده و در عرض میلیاردها سال پس از شکل گیری سرد می شوند.

اما این شرایط دستخوش تغییرات زیادی می شود و این زمانی است که اتمسفر این سیارات مورد هجوم پلاسمای ستاره ای می شود. در نتیجه این سیارات بار دیگر حرارت گرفته و به نظر جوانتر از آن چیزی می شوند که به نظر می آیند.