تولد شیخ بهایی

• تولد شیخ بهایی

در هفدهم محرّم سال نهصد و پنجاه و سه هجری قمری، «بهاءالدّین محمد عاملی» معروف به «شیخ بهایی»، فقیه و عالم برجسته در لبنان دیده به جهان گشود.پدر بزرگوار وی از عالمان بزرگ لبنان بود که پس از شهادت فقیه فرزانه «شهید ثانی» به دست عوامل حکومت عثمانی و ناامن شدن لبنان برای علمای شیعه، به ایران هجرت کرد.

شیخ بهایی در حوزه‌های علمی قزوین و اصفهان، نزد عالمان برجسته، دانش آموخت و در علومی چون فقه، اصول فقه، تفسیر و حدیث بسیار برخوردار شد. سپس به تدریس علوم مختلف پرداخت و شاگردان بسیاری پرورش داد که آن‌ها نیز از عالمان مشهور زمان خود شدند.
شیخ بهایی با وجود تنفّری که از پادشاهان صفوی داشت، به آنان نزدیک شد و از امکانات حکومت آن‌ها برای ترویج فرهنگ اسلام استفاده کرد و در زمینه‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی خدمات ارزنده‌ای انجام داد.
او مدت‌ها «شیخ الاسلام » هرات بود و در آن دیار به ترویج معارف دینی پرداخت. شیخ بهایی، در ادامه به مدت سی سال به مناطق مختلف جهان اسلام، سفر کرد و با حضور در میان مردم با نیازهای فکری و معنوی آن‌ها آشنا شد و در راه حلّ مشکلات آنان ار هیچ کوششی دریغ نورزید.
او مدتی نیز، شیخ الاسلام اصفهان بود و ریاست علمی و دینی این شهر که پایتخت صفویه بود را به عهده داشت. وی همچنین از شاعران نامدار عصر صفویه است و به سبک عراقی اشعار دلنشینی سروده است. از این دانشمند شهیر جهان اسلام، آثار متعدد و ارزشمندی برجای مانده است که از میان آن‌ها می‌توان به کتاب‌های «تشریح الافلاک»، «حدائق الصّالحین»، «عین الحیات» و «کشکول» اشاره کرد.

• درگذشت عبدالرحمن جامي

عبدالرحمن بن احمد بن محمد جامي، صوفي، اديب نحوي و شاعر ماهر در سال 817 قمري در شهر جام خراسان به دنيا آمد. وي در فنون طريقت، از مريدان نقشبنديه بود و ارتباط فراواني با پير طريقت داشت. جامي را شيعه دانسته ‏اند و اشعار پرشوري را در مناقب اهل بيت(ع) از او نقل مي‏ نمايند.وي را خاتم شعراي بزرگ پارسي گوي خوانده‏اند. در اشعار جامي، افكار صوفيانه، داستان‏ها، حكمت، اندرز، تصورات خيالي و غنايى، به وفور ديده مي‏شود. او در مثنوي‏ هاي خود، روش نظامي را تقليد مي‏ كرد و در غزل از سعدي و حافظ پيروي مي‏ نمود. با اين حال، نبايد جامي را از ابتكار مضامين تازه و قدرت بيان و لطف معاني در اشعارش بي‏بهره دانست. جامي با آن كه كمتر به مرتبه و جايگاه استادانِ بزرگ پيش از خود مي‏رسد، ولي از آن جهت كه خاتم شعراي بزرگ پارسي زبان است، داراي اهميت و مقام خاصي است. جامي در سال 898 ق در 81 سالگي در هرات چشم از جهان فرو بست.

• تولد جان دالتون

جان دالتون متولد 6سپتامبر1766 بود .وی شیمیدان و فیزیکدان بریتانیایی بود که معروفیت او بیشتر بخاطر پیشگامی او در نظریه اتمی است.وی کاشف تئوری اتم و الکترون و کاشف بیماری کورنگی (دالتونیسم) است که در 27ژوئیه 1844 درگذشت.