تولد شیخ بهایی

  • تولد شیخ بهایی

در هفدهم محرّم سال نهصد و پنجاه و سه هجری قمری، «بهاءالدّین محمد عاملی» معروف به «شیخ بهایی»، فقیه و عالم برجسته در لبنان دیده به جهان گشود.پدر بزرگوار وی از عالمان بزرگ لبنان بود که پس از شهادت فقیه فرزانه «شهید ثانی» به دست عوامل حکومت عثمانی و ناامن شدن لبنان برای علمای شیعه، به ایران هجرت کرد.

شیخ بهایی در حوزه‌های علمی قزوین و اصفهان، نزد عالمان برجسته، دانش آموخت و در علومی چون فقه، اصول فقه، تفسیر و حدیث بسیار برخوردار شد. سپس به تدریس علوم مختلف پرداخت و شاگردان بسیاری پرورش داد که آن‌ها نیز از عالمان مشهور زمان خود شدند.
شیخ بهایی با وجود تنفّری که از پادشاهان صفوی داشت، به آنان نزدیک شد و از امکانات حکومت آن‌ها برای ترویج فرهنگ اسلام استفاده کرد و در زمینه‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی خدمات ارزنده‌ای انجام داد.
او مدت‌ها «شیخ الاسلام » هرات بود و در آن دیار به ترویج معارف دینی پرداخت. شیخ بهایی، در ادامه به مدت سی سال به مناطق مختلف جهان اسلام، سفر کرد و با حضور در میان مردم با نیازهای فکری و معنوی آن‌ها آشنا شد و در راه حلّ مشکلات آنان ار هیچ کوششی دریغ نورزید.
او مدتی نیز، شیخ الاسلام اصفهان بود و ریاست علمی و دینی این شهر که پایتخت صفویه بود را به عهده داشت. وی همچنین از شاعران نامدار عصر صفویه است و به سبک عراقی اشعار دلنشینی سروده است. از این دانشمند شهیر جهان اسلام، آثار متعدد و ارزشمندی برجای مانده است که از میان آن‌ها می‌توان به کتاب‌های «تشریح الافلاک»، «حدائق الصّالحین»، «عین الحیات» و «کشکول» اشاره کرد.

 

  • درگذشت عبدالرحمن جامي

عبدالرحمن بن احمد بن محمد جامي، صوفي، اديب نحوي و شاعر ماهر در سال 817 قمري در شهر جام خراسان به دنيا آمد. وي در فنون طريقت، از مريدان نقشبنديه بود و ارتباط فراواني با پير طريقت داشت. جامي را شيعه دانسته ‏اند و اشعار پرشوري را در مناقب اهل بيت(ع) از او نقل مي‏ نمايند.وي را خاتم شعراي بزرگ پارسي گوي خوانده‏اند. در اشعار جامي، افكار صوفيانه، داستان‏ها، حكمت، اندرز، تصورات خيالي و غنايى، به وفور ديده مي‏شود. او در مثنوي‏ هاي خود، روش نظامي را تقليد مي‏ كرد و در غزل از سعدي و حافظ پيروي مي‏ نمود. با اين حال، نبايد جامي را از ابتكار مضامين تازه و قدرت بيان و لطف معاني در اشعارش بي‏بهره دانست. جامي با آن كه كمتر به مرتبه و جايگاه استادانِ بزرگ پيش از خود مي‏رسد، ولي از آن جهت كه خاتم شعراي بزرگ پارسي زبان است، داراي اهميت و مقام خاصي است. جامي در سال 898 ق در 81 سالگي در هرات چشم از جهان فرو بست.

  • تولد جان دالتون

جان دالتون متولد 6سپتامبر1766 بود .وی شیمیدان و فیزیکدان بریتانیایی بود که معروفیت او بیشتر بخاطر پیشگامی او در نظریه اتمی است.وی کاشف تئوری اتم و الکترون و کاشف بیماری کورنگی (دالتونیسم) است که در 27ژوئیه 1844 درگذشت.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا