۹۹ درصد فیلترشکن‌ها برای سوءاستفاده طراحی می‌شوند

ابوالقاسم صادقی با بیان اینکه با ظهور فضای مجازی امنیت اطلاعات کاربران با مشکلاتی مواجه شده است، گفت: چندی پیش اطلاعات کاربران برخی نهادها نشت پیدا کرد اما به کسی برنخورد. این در حالی است که اسفندماه سال گذشته گزارش‌هایی مبنی بر ایمن نبودن امنیت شبکه برخی نهادها اعلام شد که برای برخورد با آن همراه کارشناسان حقوقی در قانون جرائم سایبری به‌سختی بندهایی برای مسئولیت نهادهای نگهدارنده اطلاعات شخصی کاربران پیدا کردیم. بنابراین برای ایمن کردن فضای مجازی باید قوانین این حوزه را اصلاح کنیم.

وی گفت: این را بگویم که در حال حاضر اغلب نهادها اهتمام مناسبی برای حفظ امنیت اطلاعات کاربران ندارند به‌طوری‌که بسیاری از حداقل‌های امنیتی نیز رعایت نمی‌شود. باید توجه داشت که فضای سایبری فضای باز است که داده‌های کاربران از آن به کرات کپی می‌شود.

صادقی افزود: موضوع نشت اطلاعات در همه جای دنیا اتفاق می‌افتد به‌طوری‌که اطلاعات کاربران فیس‌بوک، یاهو و… نیز افشا شده است اما ما می‌توانیم از تجارب این شرکت‌ها استفاده کنیم تا با حمله‌های این‌چنینی مواجه نشویم.

وی بابیان اینکه کلیدی‌ترین چالش ما با صاحبان خدمات در این حوزه است، اظهار کرد: برخی کسب‌وکارهای بزرگ با گردش مالی زیاد که پیش‌ازاین هم سابقه نشت اطلاعات داشته‌اند حتی یک کارشناس امنیت شبکه نیز ندارند وقتی این موضوع در سطح کلان بدون ذکر نام آن‌ها مطرح شد به ما اعتراض کردند؛ این در حالی است که اگر امنیت را بالا نبرند قانونی برای برخورد وجود ندارد.

معاون امنیت سازمان فناوری اطلاعات با تأکید بر لزوم هوشیاری کاربران و عدم ارائه اطلاعات غیرضروری، تصریح کرد: من برای خرید به فروشگاهی مراجعه کرده بودم که پس از استفاده از کارت‌خوان، فروشنده از من تقاضای شماره تلفن کرد و بنده به این موضوع اعتراض کردم. زیرا لزومی به ارائه اطلاعات غیرضرور وجود ندارد، کاربران نیز باید نسبت به این موضوعات کوچک هوشیار باشند.

صادقی که در پنجاه و سومین نشست نقد و اندیشه وزارت ارتباطات با موضوع حفظ امنیت اطلاعات کاربران در فضای مجازی سخن می‌گفت، افزود: اگر مردم لینک‌های مورد استفاده خود را به مرکز ماهر ارائه کنند ما آن‌ها را رصد می‌کنیم و در صورت مشاهده خلأ امنیتی به‌صورت عمومی اطلاع‌رسانی می‌کنیم. ما از نظر تئوری می‌توانیم عهده‌دار این مسئولیت باشیم اما نبود قوانین و سرمایه زیرساختی مانع شده است.

وی درباره نصب فیلترشکن‌ها گفت: ۹۹ درصد ابزارهای فیلترشکن برای سوءاستفاده طراحی می‌شوند. چندی پیش نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی از وزیر ارتباطات راجع به فیلترشکن‌ها و دست‌های پشت پرده سؤال پرسیدند که باید بگوییم این‌ها ابعاد داخلی و خارج از کشور دارند.

صادقی با اشاره به نقش مهم اطلاع‌رسانی برای کاهش کلاهبرداری‌ها تصریح کرد: تخلفات رانندگی با پخش کلیپ‌های مختلف در ساعت‌های پرمخاطب کاهش یافت؛ بنابراین می‌توان با ساخت این‌گونه برنامه‌ها برای آگاه‌سازی مردم از بروز سوءاستفاده‌ها و کلاهبرداری‌ها جلوگیری کرد.

معاون امنیت سازمان فناوری اطلاعات درباره شبکه ملی اطلاعات نیز توضیح داد: هدف ما از شبکه ملی اطلاعات این است که اگر روزی دشمنان ما را در استفاده از خدمات فضای مجازی محدود کردند زمین‌گیر نشویم؛ در حال حاضر شرکت‌هایی مانند گوگل، اپل به دلیل تحریم‌ها محدودیت‌هایی ایجاد کرده‌اند که مشکل‌ساز شده است. اما رسانه‌های معاند از شبکه ملی اطلاعات به‌عنوان جنگ رسانه‌ای یاد می‌کنند، بنابراین این وظیفه ما است که سوءتفاهم‌ها را در این زمینه برای مردم رفع کنیم.

معاون امنیت سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به اقداماتی که در حوزه افزایش امنیت شبکه صورت گرفته است افزود: در سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی برای افزایش امنیت کاربران صورت گرفته که یکی از مهم‌ترین آن‌ها ایجاد رمز پویا بوده است که از ۶۰ تا ۷۰ درصد از کلاهبرداری‌ها جلوگیری شده است. همچنین برای جلوگیری از وقوع حملات، اپلیکیشن‌های آلوده در بازارهای اپ را نیز شناسایی کرده‌ایم.

وی بابیان اینکه در قانون‌گذاری بلاکچین تعیین تکلیف نشده است خاطرنشان کرد: این فناوری مانند چاقوی دو لبه است درصورتی‌که در قانون تعیین تکلیف نشود تهدیدهای زیادی برای ما دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا