کشف نوعی ماده شیمیایی جلوگیری کننده از رشد تومورها

دانشمندان دانشگاه لندن موفق به ایجاد ترکیب شیمیایی جدیدی شدند که توانسته است رشد تومور های سرطان لوزالمعده در موش ها را به میزان 80 درصد کاهش دهد. این ترکیب که به نام MM41 شناخته می شود به منظور مسدود کردن ژن های معیوب ایجاد شده و برای انجام این کار قسمتی از DNA به نام quadruplexes را مورد هدف قرار می دهد. Quadruplexe ها از DNA های معمولی بسیار متفاوت ترند و فقط درژن های معیوب یافت می شوند. این یافته ها نشان می دهد که ترکیب MM41 تاثیر بازدارنده زیادی بر روی دو ژن به نام های k-RAS و BCL-2دارد که هر دوی این ها در سرطان لوزالمعده به وفور دیده می شوند.

این تیم تحقیقاتی به راهبری پروفسور استفن نیدل دو بار در هفته به مدت 40 روز به دو گروه هشت تایی از موش های مبتلا به تومورهای پانکراس دوز های مختلفی از ترکیب MM41 خوراندند. گروه کنترل این آزمایش هم هیچ دارویی دریافت نکرد. تومور ها در گروهی که بیش ترین مقدار این ترکیب را مصرف می کردند 80 درصد کاهش یافت و بعد از 30 روز رشد دوباره تومور ها در تمام موش ها متوقف شد. بعد از این که دوره درمانی 239 روزه بعدی بر روی این موش ها انجام گرفت تومور های دو عدد از این موش ها به طور کلی از بین رفته بود و هیچ نشانه ای از رشد دوباره این تومور ها در آنها وجو نداشت.

بررسی تومور این موش ها نشان داد که ترکیب MM41 به هسته سلول های سرطانی نفوذ کرده و می تواند به نحو موثری تومور های سرطان لوزالمعده را مورد هدف قرار دهد. همچنین هیچ عوارض جانبی ای (از قبیل تخریب سایر بافت ها و ارگان ها یا کاهش وزن) در استفاده از این ترکیب به چشم نخورد

نیدل در توضیح این نتایج می گوید: «این پژوهش با مورد هدف قرار دادن ناحیه خاصی از DNA های معیوب توانسته است در درمان سرطان لوزالمعده رویکردی جایگزین ارائه کند. یکی از ژن هایی که ترکیب MM41 قادر به بلوکه کردن آن است ژن BCL-2 نام دارد که در تنظیم روند مرگ سلولی یا اپپتوز نقش بسزایی دارد. BCL-2 is به مقدار بسیار زیادی در تومور ها وجود دارد و باعث بقای آنها می شود اما زمانی که بتوان این ژن را بلوکه کرد سلول های سرطانی تسلیم روند مرگ سلولی شده و از بین می روند.»

نیدل تاکید می کند که اگر چه نتایج بدست آمده در این پژوهش بسیار شگفت انگیز است اما ترکیب MM41 هنوز آن قدر کامل نشده که بتوان از آن بر روی انسان استفاده کرد. او در این باره می گوید: «ما هم اکنون در حال آزمایش این گونه از ترکیبات هستیم، اما باید آزمایش های بیش تری انجام شود تا این گونه از ترکیبات را بتوان بر روی انسان نیز استفاده کرد.»

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا