ظرفیت مناسب بانک توسعه تعاون زمینه‌ساز ارتقای اقتصاد تعاونی‌ها

 

 

بانک توسعه تعاون به‌عنوان تنها بانک تخصصی بخش تعاون و با پیشینه‌ای 20 ساله در قالب صندوق تعاون کشور از سال 1388 فعالیت خود را آغاز نموده است و ایجاد اشتغال، توسعه کسب‌وکار و کارآفرینی با تمرکز بر ظرفیت تعاون کشور ازجمله رسالت‌های اصلی بانک توسعه تعاون به‌عنوان جوان‌ترین بانک دولتی کشور به شمار می‌آید و تاکنون نقش‌آفرینی مؤثری در حوزه اقتصاد تعاونی‌ها ایفا نموده است.

بر اساس آمارهای موجود، بانک توسعه تعاون طی سال گذشته بالغ‌بر 150 هزار میلیارد ریال تسهیلات به کارآفرینان، تعاونگران و بخش‌های گوناگون اقتصادی پرداخت کرده است که از این میزان بالغ‌بر 105 هزار میلیارد ریال به بخش تعاون اختصاص‌یافته است.

همچنین هدف‌گذاری تسهیلات پرداختی در سال 99 رقمی بالغ‌بر 220 هزار میلیارد ریال است که از این رقم بیش از 155 هزار میلیارد به تعاونگران اختصاص خواهد یافت.

از سوی دیگر یکی از برنامه‌های بانک توسعه تعاون خصوصاً در دو سال اخیر که از سوی مقام معظم رهبری با عناوین حمایت از تولید نام‌گذاری شده‌اند، برقراری ارتباط و برگزاری نشست فنی و کارشناسی با تعاون گران، آشنایی با مسائل، مشکلات، انتظارات و درخواست‌های آنان بوده و به‌ویژه در سال گذشته با تعامل و همکاری تنگاتنگ بانک با اتحادیه‌های سراسری تعاونی و شرکت‌های تعاونی در سطح استانی و شهرستانی با برگزاری جلسات عمومی و تخصصی و نیز اجرای توافقات و مصوبات فی‌مابین، ضمن بررسی مشکلات اتحادیه‌ها و شرکت‌های تعاونی، اقدامات جدی در جهت رفع موانع آنان به عمل آمد.

آمارهای عملکردی این مدعی را تائید می‌کنند که بانک توسعه تعاون در اکثر زمینه‌ها، بسترهای خدمات مالی و بانکی مناسبی را فراهم کرده است و در این زمینه نگاهی ویژه به حل‌وفصل مشکلات تعاونی‌ها و همچنین توسعه فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی تعاونی‌ها داشته است که البته در این زمینه ضرورت دارد تعاونی‌ها بانک تخصصی توسعه تعاون را به‌عنوان نقش‌آفرینی مؤثر در این حوزه دانسته و تعاملات بیشتری با بانک داشته باشند.

عملکرد مؤثر بانک توسعه تعاون، زمینه‌ساز حضور تعاونی‌ها در طرح اشتغال فراگیر روستایی

در سال‌های اخیر بخش تعاون به دلیل ماهیت و کیفیت مؤثر در بخش ایجاد اشتغال بیش‌ازپیش موردتوجه سیاست‌گذاران قرارگرفته و تأمین مالی تعاونی‌ها یکی از بخش‌های مهم این سیاست‌گذاری‌ها بوده که نقش اثرگذار بانک توسعه تعاون را در ارتقای ظرفیت تعاونی‌ها و رونق اشتغال، آشکارتر می‌سازد.

عاملیت بانک توسعه تعاون و فراهم‌سازی زمینه ورود تعاونی‌ها به طرح اشتغال فراگیر و اشتغال روستایی نشان از ظرفیت بالای این نهاد در کاهش بیکاری و ایجاد فرصت‌های شغلی دارد.

بر اساس آخرین آمارها، تاکنون از سوی بانک توسعه تعاون در طرح اشتغال روستایی 22,753 میلیارد ریال و در طرح اشتغال فراگیر رقمی بالغ‌بر 4,352 میلیارد ریال تسهیلات مؤثر، پرداخت گردیده است.

به‌طوری‌که بر اساس آخرین آمار، درمجموع تا پایان تیرماه بر اساس سهمیه ابلاغی در 4 مرحله پیشین طرح توسعه اشتغال پایدار روستایی و عشایری، 29696 هزار طرح به بانک توسعه تعاون معرفی‌شده است که از این تعداد 24.580 طرح مجموعاً به مبلغ 22.552 میلیارد ریال از بانک تسهیلات دریافت نموده‌اند که این تسهیلات، تاکنون منجر به ایجاد بیش از 47700 شغل جدید گردیده است. در این میان بیشترین سهم از طرح‌های پرداختی با سهم حدودی 45 درصد تحقق در طرح، به بخش کشاورزی و منابع طبیعی اختصاص‌یافته و پس‌ازآن طرح‌های رسته صنایع و معادن کوچک با 24 درصد، بیشترین سهم از تسهیلات دریافتی را به خود اختصاص داده‌اند.

همچنین بانک توسعه تعاون با بهره‌گیری از تمامی ظرفیت شعب خود به‌منظور حمایت از تولیدکنندگان داخلی، پاسخگوی نیاز عموم واحدهای اقتصادی در سراسر کشور بوده و به‌عنوان یکی از بانک‌های عامل بند الف تبصره 18 قانون بودجه، به فعالان حوزه تولید اعم از صنعت، کشاورزی، راه‌آهن و گردشگری تسهیلات پرداخت می‌کند. در بخش تسهیلات پرداختی از محل اعتبارات بند الف تبصره 18 قانون بودجه سال‌های 97 و 98 کل کشور، تاکنون 6.925 میلیارد ریال در بخش کشاورزی، 6.663 میلیارد ریال در بخش صنعت و معدن، 1.028 میلیارد ریال در بخش گردشگری و 117 هزار میلیارد ریال در بخش راه‌آهن پرداخت‌شده است.

درمجموع باید گفت رقم تسهیلات اعطایی از سوی بانک توسعه تعاون به بخش‌های مختلف اقتصادی از سال 93 تا پایان تیرماه 99 درمجموع به رقمی بالغ‌بر 468,254 میلیارد ریال رسیده است.

این تسهیلات سبب شده تا دامنه انتفاع خدمات گسترده بانک در ایجاد و توسعه تعاونی‌ها و بنگاه‌های اقتصادی خرد، کوچک و متوسط و تأمین مالی آنها در تمامی بخش‌های اقتصادی کشور گسترش یابد که البته در پایان باید تصریح کرد هنوز راه بسیاری باقی است

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا