محافظ‌های صورت جایگزین مناسبی برای ماسک نیستند

با توجه به وضعیت فعلی شیوع بیماری و ظرفیت زنجیره تولید، استفاده از ماسک‌های جراحی و N۹۵ تنها به کارکنان بخش بهداشت توصیه می‌شود و به شهروندان عادی توصیه می‌شود برای کارهای روزمره خود از ماسک‌های پارچه‌ای سه‌لایه استفاده کنند. البته در طول مدت شیوع کووید ۱۹ استفاده از ماسک‌های جراحی نیز تا حدی بین مردم رواج یافته است.

اما به گفته محققان، رویکرد بسیاری از شهروندان جهان استفاده از محافظ‌های صورت یا ماسک‌های دارای دریچه تنفس به جای ماسک‌های جراحی و پارچه‌ای است، زیرا استفاده از این تجهیزات، ساده تر و راحت‌تر است.

در این تحقیقات از تکنیکی موسوم به تصویرسازی جریان به‌منظور بررسی میزان اثرگذاری ماسک‌های دارای دریچه تنفس و محافظ‌های صورت و مقایسه آن با میزان اثرگذاری ماسک‌های پارچه‌ای سه‌لایه و ماسک‌های جراحی استفاده شده است.

بر اساس نتایج به دست آمده از این تحقیقات، محافظ صورت ممکن است از شخص برابر قطرات بزرگ ناشی از سرفه و عطسه که با سرعت زیادی به حرکت درمی‌آیند، محافظت کند، اما مانع نفوذ قطرات ریز معلق در هوا به بخش زیرین محافظ و ورود آن‌ها به سیستم تنفسی کاربر نمی‌شود.

نتایج این تحقیقات در خصوص ماسک‌های دارای دریچه تنفسی، نگران‌کننده‌تر است.  این ماسک‌ها دارای دریچه یک طرفه‌ای هستند که در هنگام دم مانع ورود هوا شده و جریان هوا از طریق سطح فیلترکننده ماسک تصفیه می‌شود و تا حد قابل قبولی مصرف کننده ماسک را برابر ویروس محافظت می‌کند. اما در مدل سازی‌های محققان مشخص شد بازدم شخص مصرف‌کننده بدون عبور از هرگونه فیلتری از دریچه خارج شده و مستقیما در محیط اطراف پخش می‌شود.

به گفته محققان براساس نتایج این تحقیقات به هیچ عنوان نباید از ماسک‌های دارای دریچه تنفسی و محافظ‌های صورت، به جای ماسک‌های سه‌لایه یا جراحی استفاده شود.

ویروس کرونا موسوم به « کوید ۱۹»  اواسط ماه دسامبر (۲۴ اذر) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

تدروس آدهانوم مدیر کل سازمان جهانی بهداشت چهارشنبه ۲۱ اسفندماه ۹۸ در کنفرانسی خبری تاکید کرد که اگرچه واژه «همه‌گیر» (pandemic) به دلیل حساسیتی که دارد نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد اما ارزیابی‌های این سازمان ویروس کرونا را «همه‌گیر جهانی» شناسایی و اعلام می‌کند.

بر اساس آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت، تاکنون ۲۶ میلیون و ۱۹۸ هزار و ۶۶۴ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند، ۱۸ میلیون و ۴۵۸ هزار و ۹۳۵ نفر بهبود یافته‌اند و  ۸۶۷ هزار و ۷۵۸ نفر جان خود را از دست داده‌اند. دانشمندان بسیاری در سراسر جهان به دنبال ساخت واکسن این پاندمی هستند.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Physics of Fluids. منتشر شده است.

منبع:ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا