تولید واکسن آنفلوانزا در ایران

دکتر حسین وطن پور در گفتگو با مهر افزود: با توجه به اینکه در شهریورماه هستیم و فصل سفارش واکسن آنفلوانزا در سطح دنیا در این ماه آغاز می شود، سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت در حال خرید واکسن و تامین نیاز کشور است.

وی افزود: عملیات مربوط به سفارش و ذخیره سازی واکسن در حال انجام است که تا آخر شهریورماه توزیع آن آغاز شود. اقشار در معرض آسیب در اولویت دریافت واکسن قرار دارند.

مدیر دفتر فناوری سلامت وزارت بهداشت درباره تولید واکسن آنفلوانزا در کشور گفت: یکی از شرکت های دانش بنیان تولید واکسن آنفلوانزا را انجام داده است. دانش تولید واکسن آنفلوانزا را در کشور کسب کرده ایم اما نیاز به حمایت مالی دارد تا بتواند ظرفیت تولید خود را افزایش دهد.

وی گفت: در واقع بین میزان تولید واکسن آنفلوانزا توسط شرکت های دانش بنیان و نیاز کشور به این واکسن خیلی فاصله است. چند جلسه با این شرکت برگزار شده است تا بتواند ظرفیت تولید خود را افزایش دهد تا بتوانیم به واکسن آنفلوانزا داخلی هم دسترسی پیدا کنیم.

وطن پور اظهار داشت: پیش بینی می کنیم که در پاییز از واکسن آنفلوانزای داخلی بتوانیم استفاده کنیم اما ظرفیت تولید آن نسبت به نمونه های وارداتی هنوز کم است.

وی درباره همزمانی بیماری کرونا و آنفلوانزا در پاییز و نگرانی متخصصان نسبت به این موضوع گفت: همه نگران این موضوع هستند که در دو جهت برای این موضوع در حال کار هستیم.

مدیر دفتر فناوری سلامت وزارت بهداشت اظهار داشت: محققان در شرکت های دانش بنیان در حال کار برای تولید کیت های تشخیصی ترکیبی کرونا و آنفلوانزا هستند و کارهای خوبی هم انجام شده است.

وی یادآور شد: این کیت های تشخیصی می تواند به صورت افتراقی تشخیص دهد که فرد به کرونا یا به آنفلوانزا مبتلا شده است.

وطن پور اضافه کرد: جهت دیگر کار، کار بیشتر روی واکسن آنفولانزا است که به عبارت بهتر چون واکسن آنفلوانزا هم می تواند سیستم ایمنی بدن را تحریک کند، می تواند برای مبارزه با بیماری کرونا مفید باشد.

مدیر دفتر فناوری سلامت وزارت بهداشت درباره کیت های تشخیص سریع کرونا خاطرنشان کرد: ما در کشور به دانش تولید کیت های تشخیص سریع کرونا دست پیدا کردیم اما واقعیت این است که در دنیا منابع علمی و پزشکی چندان به کیت های تشخیص سریع اطمینان ندارند.

وطن پور تاکید کرد: البته ما در حوزه دانش بنیان باید چند پله از نیاز بازار جلوتر حرکت کنیم به هر حال دستیابی به دانش این تولیدات برای ما بسیار اهمیت دارد که بتوانیم در نهایت به صادرات دست پیدا کنیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا