گزارش ویدیویی از نحوه نظافت ایستگاه فضایی بین المللی

همانطور که تا به حال در گزارش های ویدیویی ما مشاهده کرده اید، یکی از برنامه های ویژه ای که در دوران فرماندهی کریس هادفیلد به ارائه پاسخ تصویری برای سوالاتی که از زمین برای او ارسال می شد باز می گشت و در این گزارش ویدیویی نیز شاهد این هستیم که یکی دیگر از این سوال ها توسط او پاسخ داده می شود.

در این بخش سوال مطرح شده این است که چگونه می توان در ایستگاه بین المللی فضایی برای نظافت کثیفی محیط اقدام کرد و برای مثال وقتی که پس از خوردن یک غذای دارای مایعات، چگونه می توان اثرات آن و لکه های ایجاد شده را پاک کرد.

او در این ویدیو ابتدا یک حباب از آب به صورت معلق در ایستگاه فضایی ایجاد می کند که به گفته خودش می تواند نمادی از مواردی مانند سوپ و یا حتی مواد خروجی از بدن انسان (مثل نتیجه عطسه کردن و …) باشد و با کمک یک پارچه ویژه استفاده فضانوردان آن را جذب می کند تا به دیواره های ایستگاه برخورد نکند.

پس از این کار هادفیلد توضیح می دهد که چگونه در این مورد خاص با آویزان کردن این پارچه می تواند پس از تبخیر آب موجود در آن، آب را مجددا به چرخه بازیافت آب در ایستگاه فضایی بازگرداند ولی این امر برای موارد دیگر امکان پذیر نیست. البته اگر موردی که این افراد قصد تمیز کردن آن را دارند، یک ماده چسبناک باشد، آنگاه باید از پارچه‌هایی که نم دار هستند و در بسته بندی های مشخصی قرار گرفته اند استفاده کرد.

در ادامه او توضیح می دهد که در صورت مواجهه با مارد سمی مانند نشتی دادن یک باتری و غیره چگونه باید رفتار کرد، ابتدا باید عینک محافظ و ماسک دهانی را به صورت زد و پس از آن دستکش های ویژه ای که به نام سپر نقره ای شناخته می شوند را به دست کرد. در ادامه نیز باید از پارچه های نم دار یا خشک (ّسته به نوع تمیز کردن) استفاده کرده و با کمک آنها ماده مربوطه را جمع کرد و در ادامه نیز دستکش به صورت معکوس از دست فضانورد در آمده و مانند یک کیسه زباله جمع می شود تا ماده سمی یاد شده درون آن باقی بماند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا