انبرک نوری که می‌تواند پروتئین‌ها و مولکول‌های کوچک را بردارد

مهندسان "دانشگاه وندربیلت"(VU) آمریکا برای نخستین بار موفق شده‌اند انبرک‌های نوری کوچکی بسازند که می‌توانند بیومولکول‌ها و پروتئین‌ها را بدون آسیب رساندن به آنها بردارند که یک پیشرفت گسترده در زمینه این فناوری به شمار می‌رود.

انبرک‌های نوری موجود، ابزاری هستند که می‌توانند اشیای کوچک را با استفاده از لیزرهای بسیار متمرکز به دام بیندازند اما نمی‌توانند چیزی کوچک‌تر از گلبول‌های قرمز خون را بردارند.

این نانو انبرک جدید می‌تواند پروتئین‌ها و مولکول‌های DNA را بردارد.

مهندسان دانشگاه وندربیلت امیدوار هستند که روزی پزشکان بتوانند با کمک این نانو انبرک، بیماری‌هایی مانند آلزایمر را زودتر تشخیص دهند.

این نانو انبرک جدید موسوم به "OTET"، نوعی لیزر را به کار می‌گیرد که می‌تواند بدون نشانه گرفتن مستقیم یا آسیب رساندن با نور زیاد، اجسامی به کوچکی ۱۰ نانومتر را به دام بیندازد و بردارد.

"جاستوس ندوکایف"(Justus Ndukaife)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: ما راهبردی ابداع کرده‌ایم که به ما امکان می‌دهد تا اشیای بسیار کوچک را بدون قرار دادن آنها در معرض نور یا گرمای شدید که به عملکرد مولکول آسیب می‌رسانند، برداریم.

وی افزود: توانایی به دام انداختن و برداشتن چنین اجسام کوچکی، توانایی درک نحوه رفتار DNA و دیگر مولکول‌های بیولوژیکی را به صورت جامع برای ما فراهم می‌کند.

توانایی جداسازی، طبقه‌بندی و بررسی پروتئین‌ها به صورت انفرادی، برای پزشکانی که بیماران را برای یافتن نشانه‌های آلزایمر یا بیماری‌های عصبی دیگر مورد بررسی قرار می‌دهند، بسیار ارزشمند است. از آنجا که OTET با مولکول‌های کوچک کار می‌کند، پزشکان خواهند توانست تا پروتئین‌های مرتبط با آلزایمر را در مراحل ابتدایی بیماری مشخص کنند.

این پژوهش، در مجله "Nature Nanotechnology" به چاپ رسید.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا