سومین سرطان شایع بین کودکان را بشناسید

علی محمدی مقدم جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات، در گفتگو با مهر، گفت: تومور مغزی کودکان دلیل مشخصی ندارد ولی زمانی شروع می‌شود که سلول‌های طبیعی دچار جهش در DNA می‌شوند، این جهش‌ها باعث می‌شوند سلول‌ها با سرعت بالاتری رشد و تقسیم شوند و پس از مدتی به تومور تبدیل می‌شوند.

وی تصریح کرد: علائم به ظاهر غیر مرتبط باعث می‌شود که آخرین مرحله مراجعه خانواده‌ها به متخصص مغز و اعصاب باشد، به عبارت دیگر ابتدا والدین مشکلات فرزند خود را ناشی از سرماخوردگی، گوارش و حتی بینایی و چشم می‌پندارند و همین امر باعث می‌شود که وقتی تومور به حالت تهاجمی می‌رسد متوجه اختلالات موجود در مغز کودک شوند.

محمدی مقدم ادامه داد: لکنت زبان، عدم تعادل، اختلال در بلع، مشکلات حافظه، مشکلات شنوایی، تغییر شخصیت یا رفتار، حرکت غیر طبیعی چشم، سردرگمی، تحریک پذیری، از دست دادن اشتها یا اختلال در تغذیه، ضعف یا از بین رفتن احساس در بازو یا پا تنها بخشی از علائم وجود تومور مغزی کودکان است و خانواده‌ها نباید از این موارد به سادگی بگذرند.

وی با بیان اینکه وجود لکه روی جمجمه و حتی پوست نوزاد یکی از نشانه‌های تومور مغزی در شیرخواران است، افزود: ملاج فضایی نرم و بدون استخوان در جلوی جمجمه است که در شیرخواران قبل از پوشش کامل استخوانی جمجمه قابل‌لمس است. بالا رفتن فشار داخل جمجمه سبب برجسته و سفت شدن ملاج می‌شود گاهی لک‌های پوستی، توده‌های کوچک متعدد زیرپوست و علائم مشابه که به‌راحتی از چشم دور می‌مانند اولین نشانه‌های ابتلاء به سندرومی به نام «نوروفیبروماتوز» هستند که شامل تومورهای متعدد سیستم عصبی و درگیری همزمان پوستی است.

محمدی مقدم گفت: بی قراری نوزادان را باید جدی گرفت، از آنجایی که آنها قادر به صحبت کردن و یا اشاره کردن به محل درد نیستند باید بی قراری شیرخواران را با اهمیت دانست، این بی‌قراری ممکن است به دلیل سردرد نوزاد باشد و گاهی با استفراغ و بردن مکرر دست به سمت سرش همراه است.

این متخصص مغز و اعصاب اضافه کرد: والدینی که در خانواده خود سابقه تومور مغزی دارند باید بیش از سایرین با تغییرات کودک خود توجه کنند چرا که عوامل وراثتی، ژنتیک و سابقه خانوادگی خطر ابتلاء به تومورهای مغزی در برخی از کودکان را افزایش می‌دهد.

وی با بیان اینکه به اندازه سر کودک تا قبل از دوسالگی باید توجه داشت، افزود: به دلیل باز بودن درزهای جمجمه اطفال تا ۱۹ ماهگی ممکن است تومورهای مغزی از داخل به جمجمه فشار وارد کند و همین امر باعث رشد غیرعادی سر شود.

محمدی مقدم خاطرنشان کرد: یکی از نشانه‌های تومور مغزی در کودکان انحراف پیدا کردن چشم‌ها است، این انحراف اگر به دلیل بالا رفتن فشار داخل جمجمه باشد معمولاً به سمت پایین است اما فلج عصب‌های چشمی به دلیل ضایعه مغزی ممکن است به انحراف چشم‌ها به هر سمت منجر شود به همین دلیل این اتفاق باید مهم و جدی در نظر گرفته شود، درهرحال آنچه مسلم است والدین باید حداقل تغییرات رفتاری و جسمی کودک را با حساسیت دنبال کنند تا در صورت وجود تومور مغزی بتوان آن را در همان مراحل ابتدایی درمان کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا