آیا برنامه نود نو فردوسی پور محبوب خواهد شد؟

پیگیری‌ها حکایت از این دارد که این برنامه احتمالا به صورت انحصاری در پلتفرمی پخش نخواهد شد و فیلیمو و کافه بازار قطعا جزو پلتفرم‌های میزبان این برنامه خواهند بود و نماوا نیز به احتمال زیاد در پخش و تولید این برنامه نقش خواهد داشت. اما آیا فردوسی پور و این پلتفرم‌ها می‌توانند برنامه‌ای محبوب مانند نود تولید کنند؟

حذف برنامه ۹۰ به تهیه‌کنندگی «عادل فردوسی‌پور» به عنوان پربیننده‌ترین برنامه صداوسیما یکی از خبرسازترین اتفاقات سال گذشته‌ی رسانه ملی بود. در همان زمان حدس و گمان‌هایی مبنی بر فعالیت فردوسی پور در پلتفرم‌های اینترنتی به میان آمد اما این اتفاق به آن صورت رخ نداد و عادل چند ویژه برنامه را ساخت و یا در نقش گوینده در برخی مستند‌ها حاضر شد. او دیگر جلوی دوربین ظاهر نشد ولی حالا به نظر می‌رسد که با برنامه جدید خود قصد دارد دوباره یک «نود» دیگر را از نو خلق کند.

او قصد دارد با شروع لیگ بیستم برنامه‌ای مشابه ۹۰ را تولید و پخش کند. برنامه جدید عادل «نود نو» نام دارد و از پلتفرم‌های مختلف اینترنتی نظیر فیلیمو، کافه بازار و نماوا پخش خواهد شد. سایت طرفداری در این رابطه گزارش کرده که هواداران این مجری می‌توانند صدای عادل را هم به عنوان گزارشگر در لیگ بیستم از تلویزیون‌های اینترنتی بشنوند چرا که فردوسی پور در حال آماده سازی مقدمات این کار است تا با قدرت به فضای رسانه‌ای برگردد، اما این بار بیرون از صدا و سیما و در  پلتفرم‌های اینترنتی.

بازگشت او از طریق پلتفرم‌های اینترنتی این شک و شبهه‌ را به یقین می‌رساند که عادل از خیر بازگشت به قاب جادویی تصویر گذشته و پا به دنیای سحرآمیزتر اینترنت گذاشته است. این اولین بار نیست که یک مجری تلویزیونی مشهور شروع به ساخت برنامه‌ای اینترنتی کند و پیش از این رضا رشیدپور نیز در آپارات برنامه‌ای به اسم «دید در شب» ساخته بود که با اقبال خوبی نیز مواجه شد و زمینه‌ساز بازگشت وی به تلویزیون شد. مهاجرت برنامه‌سازان «Top Gear» به آمازون و شروع برنامه‌ای جدید با فرمتی مشابه تحت عنوان «The Grand Tour» نیز مثال بین‌المللی این مورد به حساب می‌آید.

باید گفت پیش‌تر یکی از نزدیکان فردوسی‌پور به دیجیاتو خبر داده بود که بعید نیست اگر صبر این مجری تمام شود او به سمت ساخت برنامه‌های اینترنتی برود و حال به نظر می‌رسد که صبر فردوسی‌پور به پایان راه خود رسیده است.

صدا و سیما در آخرین آمارهای خود مدعی بود که نود درصد مردم به تماشای برنامه‌های آنها می‌نشینند، آماری که البته نقدهای فراوانی نسبت به آن وارد شد و برخی کارگردانان سریالهای ماه رمضان نیز نسبت به آن واکنش نشان دادند اما در هر حال یک آمار رسمی به شمار می‌رود؛ هرچند نحوه چگونگی به دست آوردن این آمار اعلام نشده است.

نکته جالب توجه اینست که در آخرین آمار محبوبیت برنامه‌های صدا و سیما نیز که توسط مرکز تحقیقات صدا و سیما اعلام شد برنامه جایگزین «نود» فردوسی پور که «فوتبال برتر» نام دارد نتوانسته به محبوبیت این برنامه نزدیک هم بشود. این آمار جدید ذکر شده که فوتبال برتر «سیزدهمین» برنامه پربیننده صدا و سیما است و ۱۵.۲ درصد مخاطب دارد که از این تعداد مخاطب نزدیک به ۸۸ درصد آنها از برنامه رضایت دارند. گرچه این آمار توسط مجری این برنامه به سخره گرفته شده ولی تنها آمار رسمی صدا و سیما از میزان مخاطبین برنامه جایگزین «نود» است

در همین آمار اخیر صدا و سیما برنامه «فوتبال ۱۲۰» که به تهیه‌کنندگی فردوسی پور تهیه می‌شود رتبه‌ای پایین‌تر داشته و رتبه نوزدهم را در اختیار دارد و ۱۲.۷ درصد مخاطبین را به خود اختصاص داده است. این موضوع نشان می‌دهد که حضور شخص مجری محبوب رو به روی دوربین می‌تواند به پربیننده شدن برنامه کمک کند و با وجود اینکه فردوسی پور تهیه کننده برنامه فوتبال ۱۲۰ است ولی برنامه جدید تلویزیونی‌اش اصلا مانند سابق طرفدار ندارد و جای چهره و اجرای او برای مخاطبین خالیست.

با توجه به اینکه فردوسی پور نمی‌تواند رو به روی دوربین صدا و سیما اجرا داشته باشد، او حالا تصمیم گرفته تا با قرار گرفتن در جلوی دوربین، این بار در فضای مجازی، برنامه تازه خود را رقم بزند و جانی دوباره به برنامه‌های فوتبالی ویدیویی ببخشد چرا که در بین ده برنامه پرطرفدار صدا و سیما حتی نام یک برنامه ورزشی به چشم نمی‌خورد.

VODها اگرچه آماری دقیق از جایگاه خود و تعداد کاربران‌شان ارائه نمی‌دهند اما قطعا در روزهای پس از شیوع کرونا توانسته‌اند میلیون‌ها کاربر را مدیریت کنند. به عنوان مثال آخرین قسمت سریال هم‌گناه که از پربیننده‌ترین سریال‌های این پلتفرم‌ها به شمار می‌رفت به تنهایی در «فیلیمو» توانست طی ۲۴ ساعت بیش از ۲۰ میلیون دقیقه بیننده داشته باشد.

اگر این آمار را در پلتفرم‌های دیگر روی هم رفته ۳۰ میلیون دقیقه بدانیم از آنجایی که احتمالاً بخش زیادی از این نمایش به شکل خانوادگی پخش شده می‌توان این فرضیه را مطرح کرد که این سریال با مخاطب میلیونی سروکار داشته باید در نظر گرفت این آمار تنها به ۲۴ ساعت اولیه مربوط بوده و این رقم طی چند روز بیشتر هم شده است. اما قطعا بازگشت برنامه‌ای مانند ۹۰ می‌تواند در این آمارها رکوردشکنی کند و باید دید پلتفرم‌های اینترنتی توان پخش بدون مشکل این برنامه را خواهند داشت یا خیر.

برخی از مدیران این پلتفرم‌ها می‌گویند که آنها تجربه پخش آنلاین را در زمان کنسرتهای نوروزی در ایام شیوع کرونا داشته‌اند و مشکلی برای پخش آنلاین زنده با مخاطبین میلیونی را ندارند. ضمن اینکه به نمایش در آمدن این برنامه در چندین پلتفرم و نه به طور انحصاری از یک پلتفرم، می‌تواند سنگینی بار دوش مشقات فنی را از یک مجموعه بگیرد و آن را بین بازیگران مختلف VOD پخش کند.

نکته جالب دیگر درباره برنامه جدید فردوسی پور اینست که اعلام شده زمان پخش برنامه مثل برنامه سابق او دوشنبه‌های هر هفته است. این در حالیست که دوشنبه شب‌ها برنامه «فوتبال برتر» از شبکه سه و با اجرای «محمد حسین میثاقی» پخش می‌شود و این رویه حتما برای لیگ بیستم هم ادامه خواهد داشت. حالا باید هر دوشنبه منتظر رقابت این دو برنامه باشیم. باید دید ارتباط فردوسی پور و محبوبیت او بین دست‌اندرکاران فوتبال کشور چه خواهد کرد و آیا او می‌تواند مانند برخی مجریان خارجی که برنامه‌های خود را به پلتفرم‌هایی خاص آوردند، «نود نو» را مانند سابق به محبوب‌ترین برنامه ورزشی ایرانیان تبدیل کند یا خیر.

هنوز موضوعاتی مانند اینکه آیا برنامه به صورت زنده پخش خواهد شد یا به صورت ضبط شده، به طور دقیق مشخص نیست اما زنده نبودن برنامه می‌تواند جزو نقاط ضعف آن به شمار بیاید، با این وجود پخش زنده برنامه نیز احتمالا با چالش‌های مختلفی همراه خواهد بود؛ فارغ از مساله فنی که البته از منظر مدیران مشکل خاصی در آن وجود نخواهد داشت، لطمه به محتوای برنامه نیز وارد خواهد شد چرا که همزمانی پخش این برنامه با فوتبال برتر می‌تواند حضور مهمانان در هر دو برنامه را با اخلال مواجه کند. از آن سو نظارت کمتر سختگیرانه ساترا به برنامه‌های VODها نسبت به صدا و سیما می‌تواند برگ برنده‌ای برای این برنامه باشد.

آخرین تلاش VODها برای پخش یک برنامه ورزشی محور در این پلتفرم‌ها به برنامه زابیواکا برمی‌گردد که با حواشی زیادی همراه شد و از شبکهٔ اینترنتی آیو اسپرت پخش می‌شد؛ حواشی به قدری بود که در نهایت قسمت آخر این برنامه بخاطر توقیف شدن آن پخش نشد. با این حال نباید فراموش کرد که مجریان زابیواکا سابقه چندانی در صدا و سیما نداشتند و فردوسی پور با خطوط قرمز این سازمان بیشتر آشنا است و بعید است برنامه خود را به تیغ توقیف برساند.

منبع:دیجیاتو

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا