صادرات فناوری های پیشرفته با مصرف دوگانه تعلیق شد

به گزارش ایرنا در این بیانیه ها آمده است که صادرات برخی از فناوری های ساخت هواپیماهای بدون سرنشین (پهپادها) به منظور اطمینان از محافظت بهتر از این فناوری ها و اولویت دادن به کاربران داخلی، به حالت تعلیق در خواهد آمد اگرچه زمان دقیقی برای این تعلیق اعلام نشده است.

وزارتخانه های بازرگانی و علوم و فناوری چین در لیست مشترکی فهرست این فناوری ها که کاربردهای نظامی و غیرنظامی دارند را مشخص می کند فناوری ساخت پهپادها از جمله آنها است.  

بنا به اعلام این دستگاه ها، برخی از فناوری ها شامل هواپیماهای بدون سرنشین با بال های ثابت و ناوبری خودکار و دارای سامانه های کنترل تطبیقی ‌و فناوری های سنجش جزیی از این فهرست است کارشناسان بر این باورند چنین مقرراتی موجب افزایش حمایت از حق مالکیت معنوی چین برای هواپیماهای بدون سرنشین در برابر تحریم های آمریکا علیه شرکت های فناوری چین می شود.

کارشناسان می گویند که اقداماتی مانند محدود کردن صادرات برخی فناوری ها در جهان موضوع جدیدی نیست کشورهای مختلف دنیا نیز چنین کارهایی کرده و بخصوص برای اقلام با مصارف دوگانه محدودیت های صادراتی درنظر گرفته اند.

شرکت چینی «دی جی آی» سازنده پیشرو پهپاد در چین به دلیل فناوری های پیشرفته در کانون توجه قرار گرفته است و مانند هواوی بر اساس اتهامات امنیتی آمریکا مورد تحقیق و بازرسی قرار گرفته است.

روزنامه گلوبال تایمز چین از قول یانگ جین کای، مدیر انجمن صنایع پهپاد شهر «شنجن»  در جنوب چین نوشته است: چین در طول یک دهه گذشته به نسبت بسیاری از کشورهای دیگر موفق شده است تحقیقات و ساخت پهپادها را افزایش دهد.  

وی افزود: ایالات متحده و برخی دیگر از کشورهای دیگر صادرات فناوری را به چین محدود کرده اند،بنابراین فناوری های ما هم نباید بدون محدودیت و به آسانی در اختیار دیگران قرار گیرد لازم است برای حفاظت بهینه از حق مالکیت معنوی، هدایت فنی بهتری داشته باشیم.

این فهرست می تواند روی فعالیت شرکت هایی نظیر "دی جی ای که" الان نزدیک به ۷۰ درصد از بازار جهانی هواپیماهای بدون سرنشین مصرفی را در اختیار دارد تاثیر بگذارد البته هواپیماهای بدون سرنشین صنعتی این شرکت ۱۰ تا ۱۵ درصد این بازار را شامل می شود که این بخش کمتر آسیب خواهد دید.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا