مواجهه جهان با 40 بیماری نوپدید در دهه های اخیر

به گزارش ایرنا از وزارت بهداشت، محمد مهدی گویا در کارگاه قوانین و مقررات بهداشتی بین المللی در وزارت بهداشت افزود: بیماری های نوپدید، امروزه از وبا، طاعون و تب زرد که در دهه های 60 و 70 میلادی موجب مرگ و میر افراد در جهان می شد دامنه بسیار گسترده و پیچیده تری یافته است.

وی تصریح کرد: جهان در زمان حاضر به بیش از 40 بیماری نوپدید همچون ابولا، مرس، کرونا، تب کریمه کنگو و مواردی نظیر این ها رسیده است.

گویا افزود: به عنوان مثال اپیدمی (همه گیری ) ابولا در آفریقا تاکنون بالغ بر 10 هزار کشته برجای گذاشته و نفوذ ویروس کرونا به کره جنوبی توسط زنی 65 ساله که برای تجارت به کشورهای حاشیه خلیج فارس و از آنجا به چین رفته بود، تاکنون بالغ بر 150 کشته داشته است .

وی گفت: این بیماری موجب قرنطینه چند بیمارستان مهم کره جنوبی به دلیل ابتلای 180 پرستار به این ویروس شده است.

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر افزود: بیماری های واگیر در جهان از تب زرد، وبا و طاعون به 40 نوع بیماری نوپدید و ویروسی ارتقا یافته است.مقررات بین المللی بهداشتی، گزارش مشاهده حتی یک نوع از این بیماری ها در هر کشوری را ظرف حداکثر 48 ساعت الزام آور اعلام می کند.

**مرگ و میر 40 درصدی اپیدمی کرونا

وی با اشاره به اینکه اپیدمی کرونا ویروس تا 40 درصد مرگ به دنبال دارد، افزود: مقررات و قوانین بهداشتی بین المللی همه کشورها را موظف کرده است که در صورت مشاهده نمونه هایی از اینگونه بیماری ها، آن ها را به موقع شناسایی، علت یابی و پاسخ دهی دقیق کنند و وجود این بیماری را تا 48 ساعت به سازمان بهداشت جهانی و کشورهای همسایه گزارش کنند.

گویا اجرای این مقررات را برای همه کشورها الزام آور دانست و عدم اجرای آن را موجب ایجاد تبعات سنگین اقتصادی، تجاری و سلامتی برای هر کشور اعلام و تاکید کرد: ممکن است اتفاقی که ساده به نظر می رسد موجب ایجاد یک همه گیری بزرگ بین المللی شود.

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر افزود: سازمان بهداشت جهانی همه کشورها را موظف کرده است برای مقابله با این بیماری های نوپدید هرچه سریعتر خود را تجهیز کنند و در صورتی که توانایی این کار را ندارند مراتب را به این سازمان گزارش کنند تا مجامع بین المللی به کمک آن کشورها بیایند.

گویا اظهار داشت: اگر یک بیماری کرونا ، دیر گزارش شود مسافرت ها و تجارت با آن کشور تحت الشعاع بین المللی قرار خواهد گرفت زیرا این بیماری ها درجه سرایت بسیار بالایی دارند و اقدامات خنثی سازی آن ها باید به سرعت انجام شود.

به گفته گویا ، دیگر، تجهیزات اتمی، جنگ افزارها و زرادخانه های هسته ای تهدید بزرگ دنیا نیستند زیرا جهان برای مقابله با آن ها مقررات و تدابیر زیادی اندیشیده است. بزرگترین تهدید سلامت افراد در زمان حاضر، بیماری های نوپدید ویروسی هستند که دنیا هنوز به سطح قابل قبولی برای مواجهه با آنها نرسیده است.

**مراحل تدوین و تکمیل مقررات بهداشتی بین المللی

رییس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر افزود: مقررات بهداشتی بین المللی ، مصوب سال 1969 هستند که از این سال تا دهه 90 میلادی بیش از 40 بیماری نوپدید و بازپدید که هر کدام می توانند موجب بحران بهداشتی در جهان شوند، شناسایی شده اند.

وی ادامه داد: نشست بازنگری این قوانین در سال 2005 برگزار شد و در سال 2007 مواد بازنگری قوانین بهداشتی بین المللی تصویب شد. در این مصوبه مقرر شد تمام کشورها نیروی انسانی، تجهیزات و امکانات لازم برای مقابله با بیماری ها را در کشور خود ایجاد کنند.

وی ایران را تنها کشور منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا اعلام کرد که توانست در سال 2012 موارد اجرایی این قوانین را عملی کند.

گویا گفت: این مهلت یک بار تا سال 2014 و هم اکنون تا سال 2016 تمدید شده است و هر کشوری که به آن مرحله از آمادگی نرسد دچار جریمه های سنگین بین المللی خواهد شد.

این مقام مسوول در وزارت بهداشت ، هدف از تصویب مقررات بین المللی بهداشتی را جلوگیری از انتشار هر رویداد یا بیماری خطرناک بین المللی برای تضمین امنیت بهداشتی جامعه جهانی اعلام کرد.

**بیماری های واگیر ویروسی بزرگترین تهدید بین المللی کشورها

گویا با بیان اینکه جهان هم اکنون برای مقابله با همه گیری بیماری های واگیر و ویروسی از سطح پاسخگویی خوبی برخوردار نیست، افزود: هم اکنون بزرگترین تهدید بین المللی کشورها بمب اتم و زرادخانه های هسته ای نیستند.

وی ادامه داد: جهان برای کنترل این جنگ افزارها تدابیر زیادی اندیشیده است ولی بیماری های ویروسی واگیر به دلیل عدم برخورداری کشورها از نیروی انسانی و امکانات مقابله با آن ها بزرگترین تهدید بین المللی کشورها شناخته شده اند.

گویا با بیان اینکه در بین این بیماری ها آنفلوآنزا از اهمیت دوچندانی برخوردار است، گفت: اگر بیماری و مشکلی از پرندگان به انسان ها سرایت کند تا 60 درصد مرگ و میر در پی خواهد داشت.

وی از تدوین سامانه هشدار سریع درمرکز مدییت بیماری های واگیر وزارت بهداشت خبر داد و گفت: بسیاری از این همه گیری ها ثبت می شوند که باید با تدوین سامانه هشدار سریع ، برنامه ریزی و پاسخ دهی مناسبی برای آنها داشته باشیم.

به گفته گویا شیوع ابولا در آفریقا تاکنون جان 10 هزار انسان را گرفته است. اگر این بیماری از راه هوا و تنفس به دیگران سرایت می کرد قادر بود در عرض 263 روز جان 34 میلیون تن را بگیرد.

وی همه گیری ابولا در آفریقا را الگوی هشدار دهنده ای برای ایجاد سامانه های الکترونیک دانست و گفت: خوشبختانه این بیماری از راه تنفسی منتقل نمی شود وگرنه در مدت 263 روز جان 34 میلیون تن را می گرفت.

گویا تجهیز مناسب بیمارستان ها به اتاق ایزوله و تجهیزات لازم، تقویت شبکه مدیریت مراقبت های اولیه بهداشتی کشور، در اختیار داشتن نیروهای واکنش سریع و آزمایشگاه های مجهز و به هم متصل را امکانات مورد نیاز کشور برای مقابله با این ویروس های نوپدید اعلام کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا