ارائه طرح بلندپروازانه کاوش در دریاهای قمر زحل با زیر دریایی

در آینده یک زیر دریایی دریاهای سیارات دیگر را کاوش می کند. محققان طرح اولیه یک ماموریت را ارائه کرده اند که طی آن یک زیردریایی به تایتان (قمر زحل) ارسال می شود. روی سطح این سیاره دریاچه ها و دریاهایی از هیدروکربن های مایع وجود دارند.

چنین ماموریتی در صورت تایید و دریافت بودجه از سوی ناسا، در دهه ۲۰۳۰ میلادی آماده پرتاب خواهد شد و احتمالا مسیر را برای ماموریت های بلندپروازانه بیشتر فراهم می کند.

استیون اولسون مدیر مرکز تحقیقات گلن (متعلق به ناسا) در ایالت اوهایو می گوید: زیردریایی تایتان نخستین گام برای ارسال چنین کاوشگری به قمرهای اروپا و انسلادوس به حساب می آید.

اروپا و انسلادوس به ترتیب قمرهای مشتری و زحل هستند که در آنها اقیانوس های وسیعی از آب مایع وجود دارد. اما این ذخایر مایع زیر پوسته های یخی قرار دارند و بنابراین ارسال زیردیایی به آنها سخت تر از تایتان خواهد بود.

چنین زیردریایی هایی با نمونه های زمینی بسیار تفاوت دارند زیرا آنها باید به جای آب در متان یا اتان مایع حرکت کنند. هوای سطح تایتان برای مایع ماندن آب بسیار سرد است اما محققان معتقدند این قمر نیز مانند انسلادوس و اروپا یک دریای شور زیر سطح خود دارد.

علاوه بر این، جو غلیظ تیتان احتمالاً میزبان مواد شیمیایی پیچیده ای است که شامل مولکولهای آلی و بلوک های ساختاری حاوی کربن است. در نتیجه ، بسیاری از اخترشناسان، تایتان را به عنوان اقامتگاه بالقوه برای وجود حیات می دانند.