طراحی و بازسازی بناهای تاریخی شهر قدیم لار با تصاویر سه بعدی

اساس این پروژه مجازی طراحی آثار تاریخی ،بر مبنای عکس هوایی گرفته‌شده از شهرقدیم لار در سال ۱۳۳۵ و قبل از وقوع زلزله و تخریب آثار باستانی در سال ۱۳۳۹ بوده است.

برخی آثارو بناهای تاریخی که توسط جوانان نخبه مرکز فنی و حرفه ای لارستان در قالب تصاویر سه بعدی طراحی شده اند شامل بازار تاریخی قیصریه ، کارونسرای نو و قلعه اژدها پیکر است ک این آثار البته در عالم واقع به شدت مورد بی مهری واقع شده اند و پیکر نیمه جان آنها اکنون نیازمند توجه بیش از پیش متولیان امر است.

تبدیل رویا به واقعیت

رییس مرکز فنی و حرفه‌ای لارستان در زمینه چاپ سه بعدی و پویانمایی این آثار و بناهای تاریخی به ایرنا گفت: هدف اصلی از این طرح ابتکاری استفاده از توان مهارتی کارآموزان این مرکز برای همکاری در پروژه های شهرستانی و ایجاد انگیزه بیشتر برای مسئولان و متولیان امر در احیا و بازسازی این آثار است.

حجت ایزدمهر افزود: جوانان نخبه و کارآموزان فنی و حرفه ای لارستان می توانند با هماهنگی و نظارت متولیان امر در طراحی و بازسازی نرم افزاری و مدلینگ  این آثار  با تکنولوزی روز، همکاری لازم را داشته باشند.

وی با بیان اینکه ساخت این  پروژه به صورت گروهی و با شرکت برخی از کاراموزان نخبه در مرکز آموزش فنی و حرفه ای لارستان اجرا شده است، اضافه کرد: در این ایده، توانستیم با یک همکاری بین‌رشته‌ای، کار را به شکل تیمی ترسیم و عملیاتی کنیم.

ایزدمهر ادامه داد:در مرحله نخست به کمک نرم‌افزارهای پردازش و تصویر، گروهی از کارآموزان اطلاعات را به‌صورت دقیق از تصاویر استخراج کردند و سپس با اعزام تیم میدانی به محل استقرار آثار تاریخی، با استفاده از ابزارهای لیزری مختصات دقیقی از محل به دست آمد.

وی گفت: پس از دریافت مختصات از تیم میدانی توسط نرم ‌افزار ۲ بُعدی سازی پلان‌های آثار باستانی ترسیم شد و در مرحله بعد نیز پلان‌های ترسیم‌شده از آثار تاریخی با استفاده از نرم‌افزارهای سه بُعدی حجم داده شدند.

مدیر مرکز فنی و حرفه‌ای لارستان گفت: در این مرحله نتیجه کار به‌صورت پویانمایی در آمده است، با استفاده از نورپردازی و قراردادن دوربین‌های درون نرم‌افزاری رندر – مدت‌زمانی که طول می‌کشد تا یک صحنه سه‌بعدی از نرم‌افزار موردنظر خروجی گرفته شود- نهایی گرفته می‌شود و آن را به شکل پویانمایی درمی‌آورند.

وی با اشاره به اینکه در مرحله آخر پروژه شهر مجازی لارستان با فناوری چاپ سه بُعدی، ماکتینگ شد که بخشی از فایل های پویانمایی آن‌ هم در شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام به آدرس @Larestan .TVTO  برای علاقه‌مندان قابل‌مشاهده است.

لارستان دارای بیش از یک هزار و ۴۰۰ اثر تاریخی است که حدود  ۲۰۰ مورد از این آثار تاکنون ثبت ملی شده اند.

قلعه اژدها پیکر (دژ اشکانی- ساسانی) ، مقبره مادر نادرشاه ، بازار قیصریه ،کاروان سراهای نو و گلشن  و باغ نشاط از جمله آثار تاریخی واقع در شهر قدیمی لار است که دست طبیعت و دخالت های انسانی و البته بی مهری و نبود اعتبار لازم ، این بناهای تاریخی را در معرض خطر نابودی قرار داده است.

شهرستان لارستان در سال ۱۳۸۸ با تصویب هیات دولت به فرمانداری ویژه ارتقا یافت.این شهرستان به مرکزیت شهر لار  با جمعیتی حدود ۲۳۰ هزار نفر در فاصله حدود ۳۷۸ کیلومتری شیراز در جنوب استان فارس واقع شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا