دیجیتال کردن میکروسکوپ‌های TEM

دکتر فرزاد حمدی از فناوران این شرکت دانش بنیان از پایان نصب و راه‌اندازی یک دوربین دیجیتال ویژه میکروسکوپ الکترونی عبوری (TEM) در یکی از دانشگاه‌های داخل کشور خبر داد و گفت: پیش از این نیز بخش ثبت تصویر چندین میکروسکوپ TEM دیگر در کشور توسط این شرکت، دیجیتال شده است.

وی در این باره توضیح داد: در حال حاضر میکروسکوپ‌های الکترونی عبوری متعددی در کشور هستند که بیشتر این ادوات فاقد دوربین بوده و ثبت تصویر در آنها به‌روش‌های قدیمی نظیر استفاده از شیت‌ فیلم‌های قدیمی عکاسی انجام می‌شود که هم ثبت تصویر زمان‌بر بوده و هم مشکلات زیادی برای کاربر به‌همراه دارد. با افزایش دامنه تحریم‌ها طی یک دهه گذشته و ممنوعیت واردات تجهیزات TEM به داخل کشور، تلاش کردیم تا برای مشکلات حاصل از تحریم، رهیافت‌های فناورانه ارائه کنیم.

حمدی با بیان اینکه این شرکت اقدام به تجهیز میکروسکوپ‌های الکترونی عبوری داخل کشور به دوربین‌های دیجیتال ویژه تصویربرداری از نمونه‌های TEM کرده است، خاطر نشان کرد: ۱۰ سال قبل اقدام به ارائه دوربین‌های دیجیتال ویژه TEM کردیم و اولین دوربین در سال ۱۳۹۰ در آزمایشگاه میکروسکوپی یکی از شرکت‌ها نصب شد که عملکرد موفقی داشت و پس از آن سفارش‌های مختلفی برای این فناوری دریافت کردیم.

این فناور با تاکید بر اینکه به تازگی نیز یک دستگاه از این دوربین در آزمایشگاه میکروسکوپ الکترونی عبوری دانشگاه صنعتی شریف نصب شده است، یادآور شد: این دوربین با قیمت بسیار کمتر، در حد یک چهارم نمونه خارجی، قابل تهیه است ضمن آنکه در این دوربین خدمات نرم‌افزاری پیش بینی شده است به‌ طوری‌که بنا به نیاز کاربر می‌توان نرم‌افزار رابط کاربری را تغییر داد.

به گفته وی این دوربین مجهز به یک حسگر CCD با رزولوشن ۱۶ مگاپیکسل است که بیش از ۵۰ درجه سانتی‌گراد زیر دمای محیط سرد شده است.