كشف پني‏سيلين

  • كشف پني‏سيلين

در اين‏جا بود كه آنان پني‏سيلين و اثرات آن در بهبود بخشيدنِ زخم‏ هاي عفوني را به خاطر آوردند. در اين هنگام بود كه دو دانشمند ميكروب‏ شناس و بيولوژيست با نام ‏هاي هُوارْدْ فلوري و ارنسْتْ چين توانستند آن را به صورت يك داروي عملي عرضه دارند. اين سلاح قدرت‏مند در مبارزه با باكتري‏ها، بسيار قوي عمل مي‏كرد و در اين زمان كاربرد وسيعي يافت. با كشف پني‏سيلين، اين آنتي‏بيوتيك نيرومند، علم پزشكيِ قرن بيستم دستخوش انقلابي عظيم شد و در سال 1945م، هر سه دانشمند به دريافت جايزه نوبل پزشكي نائل شدند

سر الكساندر فلمينگ، ميكروب‏ شناس برجسته اسكاتلندي در روز چهارم سپتامبر 1928م به طور اتفاقي به كشف پني‏سيلين موفق شد. پني‏سيلين علي‏رغم دارا بودن خاصيت قوي ميكروب ‏كشي، محرك و مسموم كننده نبود. فلمينگ اين كشف را با نام پني‏سيلين در سال 1929م اعلام كرد اما در آن زمان، كسي به اين كشف مهم علاقه‏ اي نشان نداد، از اين رو، پني‏سيلينِ اكتشافي، سال‏ها در شيشه آزمايشگاه ماند تا اين‏كه جنگ جهاني دوم آغاز شد و جراحان ارتش، به فكر پيدا كردن روش‏هايى تازه و موثر براي درمان زخم‏ هاي عفوني مجروحان جنگي افتادند.

 

  • افتتاح وبگاه گوگل

گوگل یک شرکت آمریکایی فعال در حوزهٔ فناوری اطلاعات شامل جستجوی اینترنتی، رایانش ابری و تبلیغات، نرم‌افزار و سخت‌افزار است. این شرکت توسط لری پیج و سرگئی برین تأسیس شد که هر دوی آن‌ها در دانشگاه استنفورد به عنوان دانشجوی دکترا حضور داشتند و با نام «مردان گوگل» شناخته می‌شدند. گوگل در ابتدا به عنوان یک شرکت خصوصی در ۴ سپتامبر ۱۹۹۸ ثبت شد و فروش اولیه سهام آن در ۱۹ اوت ۲۰۰۴ انجام شد. لری پیج و سرگئی برین و اریک اشمیت قبول کردند که به مدت بیست سال، یعنی تا سال ۲۰۲۴ در کنار هم کار کنند.

هدف گوگل از آغاز «سازماندهی کردن اطلاعات دنیا و دسترس‌پذیر کردن آن‌ها برای عموم» بود، شعار غیررسمی شرکت (که توسط مهندس گوگل امیت پاتل ابداع شد و توسط پل بوچهیت از آن حمایت شد) «شرور نباشید»بود. در سال ۲۰۰۶ شرکت به محل جدید و کنونیش در مانتین ویو، کالیفرنیا منتقل شد. در سال ۲۰۱۵، گوگل قسمت‌های مختلف خود را به صورت شرکت خوشه‌ای آلفابت سازماندهی کرد. گوگل در حال حاضر بزرگ‌ترین زیرمجموعه‌ی آلفابت است.

  • اختراع  نخستین موتور برق

توماس آلوا اديسون، مخترع بزرگ امريكايى، داراي اختراعات زيادي بود اما اختراع لامپ، كار بزرگ وي به شمار مي‏رود و همين ابداع بود كه او را به اوج شهرت و افتخار رساند. اديسون در ادامه كار، موتور برق را نيز اختراع كرد. موتور برق اختراع اديسون، 300 اسب بخار قدرت داشت. اديسون با استفاده از اين موتور برق، در شهر نيويورك يك كارخانه برق داير كرد كه قادر بود بخشي از روشنايي شهر را تأمين نمايد.

  • درگذشت لوتر بوربنْگ

لوتر بوربنگ طبيعي‏دان امريكايى، در 18 فوريه 1849م به دنيا آمد. وي تحصيلات رسمي را تا 19 سالگي به اتمام رساند و از آن پس بر اثر مطالعه برخي آثار درباره جانوران و گياهان به تحقيق درباره گياهان پرداخت.بوربنگ در سال‏هاي پاياني عمر خود درباره نظريه تكامل، سخنراني ‏هايى در برخي دانشگاه‏ها ايراد كرد و كتاب‏هايي به چاپ رساند كه شيوه كار و اكتشافات لوتر بوربنگ و چگونگي پرورش گياهان براي استفاده بيشتر از آن جمله ‏اند. لوتر بوربنگ سرانجام پس از سال‏ها تحقيق و تجربه و رده‏بندي گياهان مختلف، در چهارم سپتامبر 1926م در هفتاد و هفت سالگي درگذشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا