انتشار پرسشنامه نگرش سنجی اهدای تخمک برای نخستین بار در ایران

به گزارش ایرنا از پژوهشگاه رویان، تاکنون هیچ پرسشنامه ای به منظور نگرش سنجی اهدای تخمک به طور مجزا تهیه و تدوین نشده است و تمام پرسشنامه های موجود به عنوان ابزار سنجش یک مطالعه مورد استفاده قرار گرفته اند و کاربرد دیگری ندارند.

سنجش نگرش در سایه تدوین پرسشنامه ای حاوی پرسش های صحیح و بدون جهت گیری امکان پذیر است که تا حد امکان تمام ابعاد نگرشی را مورد پرسش قرار دهد. بنابراین مرکز تحقیقات اپیدمیولوژی باروری طرح تحقیقاتی با نام Attitude toward donation را آغاز کرد که حاصل آن سه ابزار پرسشگری در حیطه اهدای گامت و جنین است. 

پرسشنامه نگرش نسبت به اهدای تخمک با علامت اختصاری ATOD-O عنوان شده است. 

** مراحل طراحی و تدوین حیطه ها و گویه های پرسشنامه

به منظور طراحی و تدوین حیطه ها و گویه های پرسشنامه، در ابتدا مطالعه کیفی (quota method ) روی 15 زوج نابارور مراجعه کننده به پژوهشگاه رویان صورت گرفت. پس از اشباع داده ها، تجزیه و تحلیل محتوا از سوی کارشناسان متدولوژیک انجام پذیرفت و در این مرحله 12حیطه استخراج شد. در مرحله بعد، بررسی و جستجو در پایگاه داده های موجود داخلی و خارجی صورت پذیرفت و هشت حیطه دیگر اضافه شد. 

به منظور سنجش روایی و پایایی این ابزار، 16 متخصص از حوزه های مختلف همچون زنان و زایمان، پزشکی اجتماعی، پرستاران و مدیران آشنا و باتجربه در خصوص فرآیند اهدای تخمک همکاری کردند.

همچنین شاخص های روایی محتوا مانند مناسبت، شفافیت و جامعیت کل ابزار به ترتیب، 97%، 96% و 100% بود و شاخص پایایی آن به صورت کیفی سنجیده شد که در حد مطلوبی گزارش شد. در نهایت، پرسشنامه در 12حیطه و 58 گویه به شرح ذیل در مقیاس لیکرت (کاملا موافق، موافق، تاحدی، مخالف و کاملا مخالف) تدوین شد.

** حیطه های دوازده گانه

نگرش نسبت به فرزند (دوگویه)، تصمیم گیری و پذیرش اهدای تخمک (هفت گویه)، ایفای نقش اهداکننده تخمک (پنج گویه)، اهمیت ویژگی های اهداکننده تخمک در جایگاه گیرنده آن (هشت گویه)، اهمیت ویژگی های زوج گیرنده در جایگاه اهداکننده تخمک (هشت گویه)، ناشناسی اهداکننده و گیرنده (سه گویه)، ناشناسی فرزند نسبت به اهداکننده (چهار گویه)، افشای استفاده از این روش درمانی با دیگران (سه گویه)، مسایل حقوقی (چهار گویه)، تمایل به استفاده از روش های مختلف اهدای تخمک (دو گویه)، رابطه والد-فرزندی (چهار گویه) و تعلق فرزند (دو گویه).

پرسشنامه ATOD-O در نشانی http://www.royaninstitute.org/cmsfa/images/stories/atod-o.pdf در دسترس پژوهشگران است.

گروه پژوهشی اپیدمیولوژی پژوهشگاه رویان در عین حال توجه محققان را به این نکات جلب کرده که در صورت استفاده از ATOD-O در مطالعات پژوهشی هیچ تغییری در حیطه ها، گویه ها و ترتیب درج آنها نباید رخ دهد. 

دسترسی به فایل ATOD-O رایگان است اما هنگام استفاده از آن باید به نشانی Reza Omani Samani, Leila Mounesan, Zahra Ezabadi, Vesali S. Development a Questionnaire Measuring Attitude toward Oocyte Donation. Int J Fertil Steril. 2015; 9(3) in press. استناد شود. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا