بررسی نحوه مسیریابی سلول‌ها در هزارتو

سلول‌ها می‌توانند مسافت‌های زیادی را در سراسر بدن ما طی کنند. دانشمندان "دانشگاه گلاسگو"(University of Glasgow) اسکاتلند به تازگی آزمایشی را انجام داده‌اند تا نشان دهند که سلول‌ها چگونه می‌دانند کجا بروند.

سلول‌ها به برخی مواد شیمیایی به خصوص جذب و توسط برخی مواد دیگر دفع می‌شوند. برای مثال، گلبول‌های سفید خون به سوی مواد شیمیایی جذب می‌شوند که انتشار آنها در محل زخم صورت می‌گیرد. دانشمندان برای دریافتن این موضوع که سلول‌ها چگونه مسیر خود را به سوی فضاهایی بزرگتر از فضاهای مجاور پیدا می‌کنند، آنها را در مسیرهای هزارتو آزمایش کردند که با همین مواد شیمیایی بارگیری شده بودند.

آنها در این آزمایش، سلول‌های آمیب و لوزالمعده را مورد بررسی قرار دادند و نهایتا فرضیه خود را در این مورد تایید کردند که سلول‌ها مسیر خود را در جهت بیشترین تراکم مواد شیمیایی مشخص می‌کنند تا جهتی که از آن آمده‌اند، آشکار شود.

آمیب‌ها و تاحدودی سلول‌های سرطانی، عملکرد بهتری در هزارتوهای ساده‌تر داشتند. آنها در هزارتوهایی که بن‌بست و تله بیشتری داشتند، بدتر عمل کردند.

اغلب سلول‌هایی که پشت سر سلول‌های ابتدایی وارد شدند، مسیر را گم کردند زیرا سلول‌هایی که پیشتر وارد شدند، مواد شیمیایی راهنمای مسیر را از بین برده بودند. این موضوع نشان می‌دهد که اثر زیست‌شناسی سلولی بیش از حد انتظار است.

این پژوهش، در مجله "Science" به چاپ رسید.