کشف ارتباط بین عفونت‌های هپاتیت B، C و HIV توسط محققان دانشگاهی

به گزارش ایسنا ، میزان شیوع و فاکتورهای خطر در مناطق مختلف جغرافیایی متفاوت است، به همین دلیل مطالعه حاضر به منظور تعیین فراوانی هپاتیت‌های ویروسی B ،C و بررسی فاکتورهای خطر در بیماران مبتلا به عفونت HIV توسط دکتر هاله احمدنیا، سرپرست مرکز بهداشت غرب تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران و جمعی از همکارانش انجام شده است.

با توجه به تغییر الگوی اپیدمیولوژیکی در بین بیماران مناطق مختلف ایجاد یک سیستم گزارش‌دهی کارآمد و مداوم برای نظارت میزان و الگوی انتقال هپاتیت‌های ویروس در این بیماران ضروری است.

این پژوهش مقطعی_ توصیفی در بیماران HIV مثبت مراجعه‌کننده به یکی از مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری انجام شده است. همچنین تمام بیماران از نظر عفونت همزمان هپاتیت‌های C و B و فاکتورهای خطر انتقال بیماری‌های فوق مورد ارزیابی قرار گرفتند.

در این پژوهش از مجموع 481 نفر مبتلا به HIV، تعداد 409 نفر مرد و 72 نفر زن بودند که میانگین سنی این جمعیت مورد بررسی 41،7 سال بود. 331 نفر ابتلای همزمان به HIV و 32 نفر از نظر HBs Ag مثبت بودند. همچنین 25 نفر از بیماران به طور همزمان به هر دو نوع هپاتیت B و C مبتلا بودند.

در میان فاکتورهای رفتاری پرخطر بیماران مبتلا به عفونت‌های همزمان HIV و HCV، بین اعتیاد تزریقی مواد، استفاده از سرنگ مشترک و ابتلا به عفونت‌های فوق ارتباط معناداری یافت شد.

یافته‌های این پژوهش حاکی از آن است که با توجه به فراوانی هپاتیت‌های ویروسی B و C در بیماران مبتلا به عفونت HIV نسبت به جمعیت عادی در ایران، اعتیاد تزریقی و استفاده از سرنگ مشترک به عنوان فاکتور اصلی خطر انتقال عفونت‌های فوق لزوم اعمال برنامه‌های کاهش آسیب و همکاری برنامه‌های هپاتیت و ایدز ضروری است.

نتیجه این پژوهش در کتاب خلاصه مقالات بیست و ششمین کنگره جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران به چاپ رسیده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا