داغ شدن بازار سیاه داروی آنفلوانزا در درمان کرونا

صحبت از دارویی است که در سال ۲۰۱۴ در کشور ژاپن ساخته شد و در درمان آنفلوانزا و همه گیری ویروس ابولا امتحانش را تا حد خوبی پس داد.

وقتی ویروس کرونا در چین شیوع پیدا کرد، کارشناسان و متخصصان این کشور برای درمان کرونا روی چند ده دارویی که احتمال تاثیرگذاری داشتند آزمایش و تحقیق کردند، داروی فاویپیراویر یکی از گزینه های درمان کرونا بود.

اسفند ۹۸؛ فاویپیراویر در دست آزمایش

غلامحسین مهرعلیان مدیرکل سابق دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در اوایل اسفندماه ۹۹ که ویروس کرونا گریبان‌گیر ایران شد، گفت: متوجه شدیم کشور چین در حال بررسی و استفاده از این دارو است لذا با درخواست ایران، مقداری از این دارو از طریق سفارت کشور چین به ما تحویل داده شد و متخصصان ایرانی مطالعات بالینی روی این دارو را آغاز کردند.

او ادامه داد: باتوجه به کمبود این دارو و قیمت بسیار بالای آن به کمک شرکت‌های دانش بنیان حدود ۵ هزار قرص را در مقیاس آزمایشگاهی ساختیم.

فروردین ۹۹؛ فاویپیراویر وارد کار آزمایی بالینی شد

مصطفی قانعی رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با ویروس کرونا در ادامه ماجرای آزمایش داروی احتمالی کرونا اظهار کرد: مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو در دوم فروردین امسال نامه‌ای مبنی بر توزیع ۱۵ هزار عدد قرص فاویپیراویر ساخت یک کارخانه چینی به دانشگاه بقیه‌اللّه ارسال کرده  و در آن از این دانشگاه درخواست شده است تامطالعات بالینی برای داروی فاویپیراویر انجام شود.

او ادامه داد: بیمارستان بقیه‌اللّه با هماهنگی سازمان غذا و دارو، داروی فاویپیراویر را در بیمارستان‌های امام خمینی (ره) تهران، مسیح‌دانشوری، رسول اکرم (ص)، بیمارستان خورشید اصفهان، شهید بهشتی کاشان، کوثر سمنان، ولایت قزوین، بیمارستان امام (ره) ساری و لبافی‌نژاد تهران توزیع کرده است.

در فروردین ماه امسال محمدرضا شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو افزود: در ایران فاویپیراویر برای درمان کرونا وارد فاز مطالعات بالینی شده تا از ایمنی و اثربخشی آن اطمینان حاصل کنیم. توان تولید ماده اولیه فاویپیراویر در کشور به صورت بالقوه وجود دارد و طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته، ظرف مدت زمان کوتاهی ماده اولیه این دارو تولید خواهد شد.

مرحم چند ده میلیونی که به دست کاسبان ناصرخسرو به فروش می‌رسد

دیری نگذشت برخی پزشکان برای نجات جان بیماران، این دارو را پیشنهاد می‌کردند و خانواده بیمار برای دست‌یابی به این مرحم راهی ناصر خسرو می شدند تا بتوانند علاجی برای درد بیمار خود پیدا کنند.

با داغ شدن تب فروش دارو در بازار سیاه، حیدر محمدی مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو نسبت به مصرف خودسرانه داروی فاویپیراویر هشدار داد و گفت: این دارو در پروتکل درمانی بیماران کرونا وجود ندارد و تنها باید تشخیص پزشک متخصص در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی تجویز و مصرف می‌شود.

او بابیان اینکه داروی فاویپراویر تنها در داروخانه‌های بیمارستانی موجود است، بیان کرد: نمونه‌های موجود این دارو در بازار آزاد خارجی است و احتمالا به‌صورت قاچاق و تقلبی وارد و باقیمت‌های نجومی به فروش می‌رسد و هیچ تضمینی در خصوص کیفیت و اصالت آن وجود ندارد.

او با اشاره به استفاده سودجویان از شرایط کنونی و عرضه دارو‌های غیرمجاز در بازار سیاه، از پزشکان خواست تا در حد امکان از تجویز دارو‌هایی که هنوز وارد پروتکل درمان‌نشده‌اند، خودداری کنند تا خانواده بیماران راهی بازار یاه و گرفتار قاچاقچیان و سودجویان نشوند.

سر انجام برای خاتمه این حواشی که برای این دارو بوجود آمد، کیانوش جهانپور سخنگوی وقت وزارت بهداشت در تیرماه ۹۹ در قالب یک توئیت نوشت:

شواهد و مدارک موجود در مورد اثربخشی داروی فاویپیراویر در درمان کرونا به ویژه آنچه تاکنون از مطالعات بالینی در ایران به دست آمده، از اثربخشی و سودمندی قابل توجه آن در درمان کووید ۱۹ حکایت نمی‌کند.

نادر طالب‌زاده کارشناس مجری  برنامه «عصر» شبکه افق در برنامه اخیر خود در خصوص داروی فاویپیراویر، اظهار کرد: این قرص جهت درمان کرونا مورد استفاده خیلی از کشور‌ها مثل ترکیه، چین، هند، ژاپن  است و  در داخل ایران تنها در ناصرخسرو یافت می‌شود و من خودم زمانی که به دلیل ابتلا به کرونا بستری بودم، این قرص را استفاده و وضعیت عمومی بهتری را تجربه کردم.

او در ادامه، خواستار تولید داخلی این قرص و پیگیری وزارت بهداشت شد.

فاویپیراویر در درمان کرونا اثربخش نیست

کیانوش جهانپور شب گذشته در پیام توییتری درباره داروی فاویپیراویر نوشت: داروی ‎فاویپیراویر به عنوان داروی آنفلوآنزا در مطالعه بالینی گسترده ای در كشور مورد آزمون قرارگرفته و تاکنون اثر بخشى معناداری در درمان ‎کووید۱۹ از آن گزارش نشده است، کما اینکه مقاله اى از تركيه و ژاپن هم براى اثربخشى اين دارو بر ‎كروناویروس نداريم.

 سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره تاثیر داروی فاویپیراویر اظهار کرد: درحال حاضر داروی فاویپیراویر تائیدیه اتحادیه اروپا را ندارد  و در کشور‌های اروپایی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

او ادامه داد: داروی فاویپیراویر ساخت کشور ژاپن است  و در ایران به عنوان خط دوم درمان تآنفلوانزا تایید و وارد فهرست دارویی شده است.

سخنگوی سازمان غذا و  دارو بیان کرد: مطالعات اولیه درمان کرونا با داروی فاویپیراویر در کشور چین انجام شده بود و پس از انتشار نویسندگان مقاله به دلیل اینکه مطالعه دقت کافی نداشت، مقاله را پس گرفتند.

جهانپور تاکید کرد:  فاویپیراویر به عنوان داروی درمان آنفولانزا و احتمال طغیان همزمان این بیماری با کرونا وارد فهرست دارویی کشور شده است و در حال حاضر در ایران تولید می‌شود و بر اساس ضوابط برای بیماران مورد استفاده قرار می گیرد.

با توجه به اینکه داروی فاویپیراویر و سایر دارو‌ها فعلا درمان قطعی کرونا محسوب نمی‌شوند، بهتر است افراد غیر متخصص در زمینه های تخصصی ورود نکنند تا بیماران و خانواده آنها با امیدهای واهی در بازار سیاه‌هایی مانند ناصرخسرو سرگردان نشوند.

منبع:باشگاه خبرنگاران

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا