انتقال ایستگاه بین المللی فضائی با کمک فضا پیمای اروپائی ATV-5

سینا پرس : فضاپیمای بدون سرنشین اتحادیه اروپا که یک فضاپیای ترابری و مخصوص حمل بار بوده و با نام های Georges Lemaitre ATV یا Automated Transfer Vehicle 5 (ATV-5) شناخته می شود ، طی یک عملیات ویژه ای ، ایستگاه بین المللی فضائی را به مسافت یک هزار و دویست متر در مدار زمین جا به جا کرده و سطح پائین تری در مدار انتقال داد . این موضوع به طور رسمی از سوی سخنگوی آژانس فضائی روسیه تائید شد .

گفتنی است در این اطلاعیه رسمی تصریح شده است : " موتور های فضاپیمای مورد نظر راس ساعت مقرر  و بر اساس برنامه ریزی دقیق انجام شده ، روشن شد ( ساعت 21:40 به وقت محلی مسکو ) و پس از آن به مدت 288.7 ثانیه ( در حدود پنج دقیقه ) به حرکت در آمد . در این عملیات ویژه ، ایستگاه فضائی بین المللی با سرعت 0.68 متر در ثانیه جا به جا شده و پس از پایان مانور فوق ، ایستگاه بین المللی فضائی در فاصله یک هزار و دویست متری از محل قبلی خود در بخش پائین تری از مدار زمین قرار گرفته و هم اکنون در فاصله چهار صد و چهار و نیم کیلومتری زمین مستقر شده است . "

بر اساس برنامه از پیش تعیین شده ، قرار است فضاپیمای Automated Transfer Vehicle 5 (ATV-5) در روز 14 فوریه سال جاری میلادی ( برابر با بیست و پنجم بهمن ماه 1393 ) از ایستگاه بین المللی فضائی جدا شده و طی عملیات فرود ویژه ای در اقیانوس آرام فرود آید .

گفتنی است فضا پیمای Georges Lemaitre ATV ، آخرین نمونه تولید شده فضاپیمای ترابری از نسل  ATV محسوب می شود . نخستین نوع این فضاپیما ها که Jules Verne نام داشت در سال 2008 میلادی به ایستگاه بین المللی فضائی اعزام شده بود .

در پایان باید خاطر نشان کرد که از این پس روسیه نیز در نظر دارد برای امور ترابری فضائی خود از فضاپیماهای شرکت خصوصی آمریکائی SpaceX’ استفاده کند .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا