سندرم التهابی چندسیستمی در کودکان چیست ؟

در آوریل 2020، خدمات بهداشت ملی انگلستان، هشداری را مبنی بر افزایش سندرم التهابی چندسیستمی در سراسر انگلستان منتشر کرد. این سندرم همراه با ارتباط احتمالی با بیماری کووید 19 مطرح شد. در اینجا به دنبال پاسخ به اینکه سندرم التهابی چندسیستمی در کودکان چیست و اینکه چه کسانی در معرض خطر آن هستند، می باشیم.

در 6 می سال 2020 ، محققانی از لندن، ویژگی های بالینی و آزمایشگاهی 8 کودک مبتلا به شوک بیش از حد التهابی را گزارش کردند که همگی از نظر کووید 19 مثبت بودند. مشخصات بالینی این موارد، مشابه با سندرم شوک سمی، بیماری کاوازاکی و سندرم شوک بیماری کاوازاکی از جمله تب، شوک و بثورات متغیر، التهاب ملتحمه، تورم اندام ها و علائم دستگاه گوارشی بود.

سندرم التهاب چندسیستمی در کودکان، شرایطی است که ممکن است قسمت های مختلف بدن از جمله قلب، ریه ها، کلیه ها، مغز، پوست، چشم ها یا دستگاه گوارش را دچار التهاب کند. عوامل ایجادکننده این سندرم ناشناخته است. با این حال بسیاری از كودكان مبتلا به این سندرم، مبتلا به کووید 19 نیز بوده اند؛ یا در اطرافیان خود، افراد مبتلا به این ویروس را داشته اند.

بر اساس شواهد موجود، این سندرم می تواند جدی و حتی کشنده باشد، اما بیشتر کودکانی که به این بیماری مبتلا شده اند با مراقبت های پزشکی بهبود یافته اند. بر اساس اعلام مرکز مدیریت و پیشگیری از بیماری ها، همه کودکان علائم یکسانی ندارند و علائم این سندرم شامل تب، درد شکم، استفراغ، اسهال، گردن درد، کهیر، چشم های پرخون و احساس خستگی است. علائم هشدار اورژانسی در این سندرم به صورت مشکل در تنفس، درد یا فشار پایدار قفسه سینه، سرگیجه، عدم توانایی در بیدار شدن یا بیدار ماندن، گونه‌های مایل به رنگ آبی و درد شدید تعریف شده است.

تعریف موارد مبتلا به سندرم التهابی چندسیستمی بر اساس گزارش مرکز مدیریت و کنترل بیماری ها در حال حاضر شامل موارد زیر می باشد:
1- فرد با سن کمتر از 21 سال با علائمی همچون تب، شواهد آزمایشگاهی، التهاب و شواهد بیماری بالینی شدید که نیاز به بستری شدن دارد، همراه با درگیری چند اندام (بیشتر از دو عضو) قلبی، کلیوی، تنفسی، خون، دستگاه گوارش، پوستی یا عصبی.
2- هیچ تشخیص احتمالی جایگزین وجود نداشته باشد.
3- فرد از نظر ابتلا به کووید 19 مثبت باشد یا در معرض یک مورد مشکوک یا تأیید شده کووید 19 در طی 4 هفته قبل از شروع علائم قرار گرفته باشد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا