فقر آهن :تهدیدکننده سلامت زنان در دوران پس از زایمان

 كم خوني يكي از علل ناتواني و مشكلات اصلي سلامت عمومي است كه موجب اختلال در كيفيت زندگي مي شود. همواره زنان يكي از گروه هاي پر خطر جهت ابتلا به این بیماری به شمار می آیند. گرجه ابتلا به این بیماری در دوران پس از زايمان، برخلاف دوران بارداري، تهدیدی جدی برای زنان به شمار نمی آید، تحقیقات نشان می دهد شيوع كم خوني در اين دوران بالاتر از حد انتظار مي باشد. به همین جهت تعيين شيوع كم خوني، فقرآهن و كم خوني فقرآهن پس از زايمان مي تواند در شناخت وضعيت بهداشتي و ارائه خدمات درماني موثر واقع شود. 

در مطالعه ای که در شهر سمنان صورت گرفته است ، 207 نفر از زنانی  كه حدود سه ماه از زايمانشان گذشته بود، مورد بررسي قرار گرفتند. لازم به ذکر است  از هر فرد آزمايش CBC index انجام شد. هموگلوبين كم تر از g/dL 12 به عنوان كم خوني، فريتين سرم كم تر ازµg/L 20به عنوان فقرآهن، هموگلوبين كم تر از g/dL 12و فريتين سرم كم تر از µg/L 20 همراه ايندكس هاي خوني كاهش يافته به عنوان كم خوني فقرآهن در نظر گرفته شد. 

يافته ها شيوع 3/ 6%كم خوني ، 2/ 8% فقر آهن و  0/ 1% كم خوني فقر آهن را در سه ماه پس از زايمان نشان می داد. گفتنی است که شيوع كم خوني و شيوع كم خوني فقرآهن با هيچ يك از متغيرهاي سن، نوع زايمان، تعداد زايمان و نحوه مصرف مكمل آن ارتباطی نداشت. اما شيوع فقر آهن با نحوه مصرف قرص آهن، ارتباط معني داري داشت. به طوري كه زناني كه قرص آهن مصرف نمي كردند، 5 برابر بیشتر از  زناني كه به طور منظم قرص آهن مصرف مي كردند، در خطرابتلا به فقر آهن بودند . بنا به گفته محققان , با توجه به اين كه عدم مصرف مكمل آهن، خطر بروز فقر آهن را بيش تر مي كند، آموزش هاي لازم به مادران در مصرف مكمل آهن، پس از زايمان در بيمارستان و هم چنين حين مراقبت هاي دوره اي در مراكز بهداشتي، الزامی می باشد. جزئیات بیشتر این تحقیق در فصلنامه كومش ، سال شانزدهم، شماره 4 منتشر شده است.

 

محققین:<a href="http://magiran.com/spbody.asp?field=all&t=m&s=

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا