مجلس به دنبال تقویت بودجه پژوهشی کشور است

امروزه علوم و فناوری نقش و اهمیت روزافزونی در توسعه جوامع بشری داشته و جهان به سمت اقتصاد مبتنی بر دانش پیش می رود. توسعه پایدار و همه جانبه بیشتر مبتنی بر توسعه فناوری است و توسعه فناوری نیز بر پایه خلاقیت و نوآوری و توسعه علمی انجام می شود و دستیابی به توسعه علمی نیز از طریق مطالعه و پژوهش میسر است.

با این وجود در چند سال اخیر به دلیل تحریم های بین المللی وضعیت پژوهش در کشور با چالش هایی مواجه شده است. به همین دلیل و برای تحلیل و بررسی وضعیت بودجه پژوهشی سال جاری کشور سیناپرس با شیوا قاسمی پور دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت وگو کرده است.

شیوا قاسمی پور دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یازدهم در این زمینه معتقد است:«مجلس یازدهم و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به دنبال تقویت رویکرد پژوهش محوری در کشور هستند و به همین دلیل نیاز به بودجه بیشتری برای تحقق اهداف خود دارند. متأسفانه شرایط تحریم ها باعث شده که مراکز علمی و دانشگاه های کشور با چالش های مالی در زمینه پژوهش های خود مواجه شوند. به همین دلیل نیز حل این مشکلات به صورت جدی در دستور کار کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی قرار دارد.

 نماینده مردم مریوان در مجلس ادامه داد:در طی سال های گذشته پژوهش های علمی در کشور نسبت به گذشته وضعیت بهتری پیدا کرده و مراکز علمی ایران مراودات گسترده ای با دانشگاه ها و مراکز علمی جهان پیدا کرده اند. از سوی دیگر میزان نخبگان علمی ایران در داخل و خارج از کشور افزایش پیدا کرده و بسیاری از این نخبگان در زمینه های تخصصی خود از تأثیرگذاری برخوردار هستند.به همین دلیل نیز کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یازدهم به دنبال حمایت از دستآوردهای علمی و نخبگان کشور است و این مسأله را یکی از رسالت های اصلی خود در طی چهار سال آینده می داند.

دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد:بودجه امسال به دلیل کاهش درآمدهای نفتی و همچنین بحران کرونا با مشکلاتی همراه بوده و همه نهادها با چالش هایی مواجه هستند. با این وجود مجلس شورای اسلامی به دنبال تقسیم عادلانه و موثر بودجه فعلی بین بخش های مختلف اجرایی کشور است که بودجه پژوهش نیز جزئی از همین دغدغه هاست.

این دغدغه ها نیز بیشتر در کمیسیون آموزش مجلس مطرح می شود و تاکنون طرح های مختلفی برای پیدا کردن راه حل برای تقویت پژوهش محوری در کشور مورد بررسی قرار گرفته است.من امیدوارم این مشکل در آینده حل شود تا نخبگان علمی و دانشگاه های ما با مشکلات کمتری مواجه باشند.

به گزارش سیناپرس،واقعیت این است که علی‌رغم ادعاهای زیادی که در این زمینه می‌شود، پژوهش در کشور ما دارای اولویت نیست، نه در بخش خصوصی و نه در بخش دولتی. یکی از دلایل مهم این امر عدم وجود رقابت آزاد است. نبود رقابت به همراه مسایل دیگری مثل برنامه‌ریزی، تصمیم‌گیری، فساد اداری، وجود رانت، رقابت‌های غیر واقعی و …. که همگی تحت تأثیر فرهنگ پژوهش و عمدتاً در سطح مدیران عالی جامعه است.

  از آن‌جا که تحقیق در سایه رقابت پیشرفت می‌کند، عدم وجود رقابت و تضمین سودهای طولانی مدت شرکت‌هایی که به صورت انحصاری، به تولید و ارائه‌ کالا و خدمات می‌پردازند، دلیلی برای صرف هزینه‌های گزاف برای پژوهش ندارد و چه بسا به خاطر هزینه‌های پژوهش و کاهش سود شرکت‌ها، مدیران، مورد مواخذه‌ی هیات‌های مدیره و سهامداران و … قرار می گیرند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا