آزمایش خونی برای پیش‌بینی ابتلای افراد به روان‌پریشی

براساس تحقیقات بین‌المللی انجام‌شده اخیر، انجام یک آزمایش خون که پروتئین‌های موجود در پلاسمای کودکان 12 ساله را مشاهده و مورد ارزیابی قرار می‌دهد، می‌تواند ابتلای این افراد به روان‌پریشی را در 18 سالگی پیش‌بینی نماید.

در این مطالعه، محققان دانشگاه ملبورن استرالیا با همکاری کالج سلطنتی جراحان ایرلند، پروتئین‌های پلاسمانی خون افرادی که در معرض ریسک بالینی بالایی برای روان‌پریشی بودند و درنهایت نیز دچار این عارضه شده بودند با گروه دیگری از افراد که به‌صورت تصادفی انتخاب‌شده و نقش گروه کنترل را بازی می‌کردند، مورد مقایسه قرار دادند. نتایج این مقایسه‌ها نشان داد که این دو گروه در 35 پروتئین خونی مختلف با یکدیگر تفاوت داشتند.

این دانشمندان سپس از برخی از این تفاوت‌های پروتئینی استفاده کردند تا ببینند آیا می‌توانند گروهی از افراد 12 ساله را در جمعیت عمومی شناسایی کنند که بر اساس پیش‌بینی‌ها، تا 18 سالگی به روان‌پریشی مبتلا می‌گردند.

نتایج این بررسی‌های عجیب و جالب نشان داد که نزدیک به 67 درصد کسانی که آزمایش پروتئین‌ها، آن‌ها را در معرض روان‌پریشی پیش‌بینی کرده بود، واقعاً به این نوع از بیماری‌ها مبتلا شدند.

در مقابل، 75 درصد از آن‌هایی که پیش‌بینی شده بود در معرض خطر قرار ندارند، در 18 سالگی دچار هیچ‌گونه مشکل روان‌پریشی نشدند.

این یافته‌ها که گامی جالب‌توجه در پیش‌بینی بیماری‌های روان‌پریشی به‌حساب می‌آیند و می‌توانند به پزشکان در انتخاب درست و به‌موقع درمان کمک نمایند، در نشریه معتبر JAMA Psychiatry منتشر شده‌اند.

مترجم: محمدرضا دلفیه