اقتصاد صنعت هوایی در حال خارج شدن از انحصار دولت است

 دکتر سورنا ستاری در نشست هم‌اندیشی راهکارهای توسعه صنعت حمل‌ونقل هوایی که در سازمان هواپیمایی کشوری و با حضور جمعی از فعالان صنعت هوایی کشور برگزار شد، این صنعت را زمینه بسیار مهمی برای ایجاد اشتغال فارغ‌التحصیلان و بازار دانش‌بنیان دانست و عنوان کرد: برای صنعت هوایی کشور، پیش از انقلاب تاکنون هزینه‌های زیادی صرف شده است و این صنعت طی این سال‌ها به پیشرفت‌های ارزنده‌ای دست پیدا کرده و لازم است با بومی‌سازی و توجه به دانش این صنعت اشتغال‌زایی کنیم.

ستاری با اشاره به این که یکی از بازارهای جدی برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی صنعت هوایی است، افزود: دانشجویانی که در حوزه‌هایی چون برق و الکترونیک، آی تی و آی سی تی، مکانیک، هوافضا و اصولاً تمام رشته‌های تحصیلی دخیل در صنعت هوایی تحصیل می‌کنند، ظرفیت بسیار خوبی برای شاغل شدن در حوزه هوایی کشور دارند. در واقع صنعت هوایی کشور یک کارگاه بزرگ دانشی ارزشمند برای کشور ما و همه کشورها است.

وی ادامه داد: خوشبختانه پیشرفت‌های خوبی در حوزه هوایی کشور اتفاق افتاده است و به‌ تدریج شرکت‌های خصوصی دانش‌بنیان زیادی در این حوزه به‌ مرور در حال شکل‌گیری هستند. از طرفی اقتصاد این صنعت در حال خارج شدن از انحصار دولت است که این اتفاق باید زودتر رخ می‌داد و امیدواریم با خط اعتباری در نظر گرفته‌ شده برای شرکت‌های دانش‌بنیان این حوزه، پیشرفت‌های چشم‌گیرتری در صنعت هوایی کشور محقق شود.

رئیس ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان هوایی و هوانوردی کشور بار دیگر بر لزوم ایجاد صنعت به جای خریداری آن تاکید کرد و گفت: ما باید تصمیم بگیریم که می‌خواهیم صنعت خریداری کنیم یا آن را ایجاد کنیم؟ وقتی قرار باشد تولیدات، نگهداری‌ها، تعمیرات و نوآوری از خارج از کشور تأمین شود، آزمایش‌ها خارج از کشور انجام شوند، دیگر نیازی به صنعت و فارغ‌التحصیل کارآزموده نداریم. قطعاً باید به سمت ایجاد صنعت حرکت کنیم و از تجربیات و هزینه‌های بالایی که طی سال‌های گذشته در حوزه هوایی صرف شده، بیشترین بهره را ببریم.

ستاری با تاکید بر شبکه‌سازی و هم‌افزایی میان فعالان صنعت هوایی گفت: آماده‌ایم زمینه ایجاد چنین شبکه‌ای را فراهم کنیم و بهترین راهکار برای توسعه صنعت هوایی هماهنگی و هم‌افزایی فعالان این حوزه با یکدیگر است.

نایب‌رئیس هیات امنای صندوق نوآوری و شکوفایی بر ریزش فناوری‌های صنعت هوایی از حوزه دفاعی به تجاری تاکید کرد و افزود: فناوری‌ها و دستاوردهای بسیار ارزنده‌ای در صنعت دفاعی هوایی کشور به دست آمده، از جمله ساخت رادارهای نظامی که اگرچه امکان دارد در برخی موارد این فناوری‌ها چند قدم از صنعت روز دنیا فاصله داشته باشند، اما گام گذاشتن در مسیر تولید فناوری‌هایی که تا پیش‌ از این جرات تولید آن را نداشتیم، بسیار مهم است.

وی افزود: ممکن است نیازی به ساخت تمام محصولات حوزه هوایی در کشور نباشد و به واردات برخی از آنها بپردازیم، البته قرار نیست همه این محصولات داخل کشور تولید شوند. چرا که ممکن است صرفه اقتصادی نداشته باشد. اما سوار بودن بر فناوری و ایجاد صنعت آن، چیزی است که باید به آن دست پیدا کنیم.

در بخش دیگری از این نشست، علیرضا جهانگیریان، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشور، با بیان این که حمل و نقل هوایی موتور محرک اقتصادی هر کشوری است، عنوان کرد: این صنعت بیانگر وضعیت اقتصادی و میزان توسعه صنعتی کشورها است؛ به همین دلیل توجه به آن حائز اهمیت بسیار بالایی است.

وی ایجاد اشتغال، تبادل فرهنگی، توسعه صنعت گردشگری و کمک به حفظ محیط زیست را از ویژگی‌های مثبت توسعه صنعت هوایی عنوان کرد و افزود: صنعت هوایی نخستین محل ارتباطی هر کشور با دیگر کشورها است و به‌ عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی جامعه به شمار می‌رود.

 

جهانگیریان با اشاره به بازار تبادل 6 هزار و 400 میلیارد دلاری این صنعت، اظهار کرد: بیش از دو میلیارد و 800 میلیون نفر در جهان با بهره‌گیری از این بستر ارتباطی جابه‌جا می‌شوند، اما صنعت هوایی کشورمان با چالش‌های گوناگونی روبه‌رو است که وارداتی بودن این صنعت یکی از اصلی‌ترین عوامل شکل‌گیری این چالش‌ها است که ضرورت بومی‌سازی صنعت هوایی را دو چندان می‌کند.

رئیس سازمان هواپیمایی کشور، نبود سیاست‌گذاری‌های مناسب، تحریم‌ها، فقدان پشتیبانی نظام اجرایی کشور از صنعت هوایی در برنامه‌ریزی و تأمین منابع را از چالش‌های این صنعت برشمرد و افزود: ضروری است این صنعت که به‌ واسطه تحریم‌ها زخم‌های گوناگونی خورده، مورد توجه ویژه و بازنگری اصلاح در سیاست‌های این صنعت قرار بگیرد.

بر اساس این گزارش، در ادامه این برنامه، تعدادی از فعالان صنعت هواپیمایی و مدیران این حوزه به بیان دیدگاه‌ها، نظرات و بیان خواسته‌های خود پرداختند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا