تماس دانش آموزان کانادایی با فضانورد ناسا

گروهی از دانش آموزان کانادایی با استفاده از رادیو آماتوری با خدمه ایستگاه فضایی بین المللی تماس گرفتند.

اعضای کلوب علوم فضایی ایردرای (Airdrie) در آلبرتا کانادا با کریس کسیدی فضانورد ناسا که در فاصله ۲۴۰ مایلی سطح زمین است، تماس  گرفتند.

این دانش آموزان که بین ۱۰ تا ۱۳ سال داشتند سوالات مختلفی از کسیدی پرسیدند؛ مثلا هنگام بلند شدن موشک از زمین چه احساسی داشته، پس از استفراغ در فضا چه اتفاقی می افتد، ایستگاه فضایی بین المللی چه بویی می دهد، هنگام بازگشت به زمین دلش می خواهد چه غذایی بخورد و ویروس کرونا بر ایستگاه فضایی بین المللی چه تاثیری داشته است.

به گفته کسیدی خدمه ایستگاه در همه گیری ویروس کرونا بیشتر نگران خانواده خود روی زمین هستند. او همچنین به این کودکان گفت ایستگاه فضایی بین المللی بوی یک خانه قدیمی را می دهد و دلش می خواهد پس از بازگشت به زمین غذای داغ بخورد!

یکی از دانش آموزان از او پرسید: وقتی در فضا کسی استفراغ می کند، چه اتفاقی می افتد؟ کسیدی در پاسخ به او گفت: ما کیسه های  مخصوصی برای این کار همراه می آوریم. اگر کسی نتواند تا باز کردن کیسه صبر کند، یک خرابکاری بزرگ اتفاق می افتد.

هرچند به دلیل شیوع ویروس کرونا مدارس تعطیل است، اما یک سیگنال رادیویی مخصوص به این کودکان اجازه داده از خانه شان با ایستگاه فضایی بین المللی تماس بگیرند.

در سال ۲۰۰۰ میلادی طرح «رادیو آماتوریدر ایستگاه فضایی بین المللی» (ariss) راه اندازی شد تا دانش آموزان را به خدمه ایستگاه متصل کند.

از زمان آغاز این برنامه ، بیش از ۲۵۰ هزار دانش آموز از ۵۷ کشور جهان با فضانوردان ایستگاه فضایی بین المللی تماس گرفته اند.

منبع:مهر

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا