فضانورد ناکام ناسا دوباره عازم ایستگاه فضایی خواهد شد

دو سال پس از کنار گذاشته شدن غیر منتظره "جنت اپس" از پرواز به ایستگاه فضایی بین‌المللی، این فضانورد ناسا اکنون برای مأموریت جدیدی به ISS انتخاب شده است. 
این بار "اپس" به جای پرواز با موشک روسی "سایوز" که برای پرواز پیشین وی برنامه ریزی شده بود، به اولین گروه خدمه عملیاتی فضاپیمای بوئینگ موسوم به "استارلاینر"(CST-۱۰۰ Starliner) که یک کپسول فضایی خصوصی جدید برای حمل و نقل فضانوردان ناسا به ایستگاه فضایی و بازگرداندن آنها است، می پیوندد.

در ابتدا قرار بود "اپس" در ژوئن سال ۲۰۱۸ با موشک "سایوز"(Soyuz) عازم ISS شود و یکی از سه خدمه پرواز برای اقامت شش ماهه در ایستگاه فضایی باشد. این اتفاق باعث می‌شد "اپس" تبدیل به اولین فضانورد سیاه پوست شود که در ایستگاه فضایی که مدت طولانی در ایستگاه فضایی زندگی می کند، اما در ژانویه سال ۲۰۱۸، ناسا وی را از این پرواز کنار گذاشت و دلیل خاصی نیز برای این تغییر ارائه نداد. 

"برندی دین" سخنگوی ناسا در بیانیه‌ای در آن زمان گفت: هنگام عقد قرارداد برای این پروازها، تعدادی از عوامل در نظر گرفته می‌شود و این تصمیمات از آن دسته تصمیماتی است که ناسا برای پرسنل خود می‌گیرد و اطلاعات خاصی را نیز ارائه نمی‌دهد. 

سرانجام در آن پرواز، "سرنا اونون چنسلر(Serena Auñón-Chancellor) دیگر فضانورد ناسا جایگزین "اپس" شد.

اما اکنون گزارش شده است که ناسا دوباره سعی خواهد کرد تا "اپس" را به ایستگاه فضایی بفرستد. او به همراه "سونیتا ویلیامز" و "جاش کاسادا" دو فضانورد ناسا که از قبل مامور و مشخص شده اند به این پرواز با کپسول "استارلاینر" می‌پیوندد.

این اولین سفر به فضا برای "اپس" و کاسادا" خواهد بود، در حالی که "ویلیامز" سفر سوم خود را تجربه خواهد کرد.

با این حال هنوز راه زیادی باقی مانده تا این سه نفر به ایستگاه فضایی بین المللی پرواز کنند، چرا که شرکت "بوئینگ" هنوز باید دو پرواز آزمایشی دیگر را با "استارلاینر" انجام دهد. 

شرکت بوئینگ در ماه دسامبر "استارلاینر" را طی یک پرواز آزمایشی بدون سرنشین به ایستگاه فضایی فرستاد، اما چندین اختلال نرم افزاری در طول این مأموریت پیش آمد و باعث شد این کپسول نتواند به ISS برسد. هر چند که بوئینگ موفق شد "استارلاینر" را به شکل ایمن به زمین بنشاند. 
اکنون بوئینگ باید یک پرواز آزمایشی بدون سرنشین دیگر را برای ناسا انجام دهد و اگر این آزمایش به خوبی پیش رود، این شرکت یک پرواز آزمایشی سرنشین دار را انجام می دهد و تنها پس از اینکه بوئینگ موفق به پرتاب و فرود ایمن "استارلاینر" در این دو آزمایش شود، مجاز خواهد بود "اپس" و دو فضانورد دیگر ناسا را به ایستکاه فضایی ببرد.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا