نشست تخصصی هدایت و حمایت از نوآوری شهری

در این نشست که به همت دبیرخانه تهران هوشمند برگزار شد، محمد فرجود، مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری و دبیر شورای راهبردی تهران هوشمند، محمود کریمی، موسس شبکه نوآوری پلنت و عضو هیات مدیره فناپ پلاس، رضا کلانتری نژاد، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل «هم آوا» و کاوه یزدی فرد، مدیر عامل آژانس نوآوری «کوآلیا» به عنوان مدیر پنل شرکت داشتند و درباره مباحث تخصصی پیرامون حمایت از زیست بوم نوآوری شهری گفتگو و تبادل نظر کردند.

در ابتدای این نشست، فرجود با اشاره به شهر به عنوان بستر فعالیت زیست بوم نوآوری گفت: تا چند سال آینده تقریبا 70 درصد جمعیت دنیا در شهرها ساکن خواهند بود و طبیعتا بیشتر جریان نوآوری در شهرها اتفاق می‌افتد. بنابراین نوآوری شهری را باید جدی گرفت و برای آن برنامه داشت. ما در ابتدای ارائه برنامه تهران هوشمند، تجربیات جهانی این حوزه را مطالعه و مسائل شهر تهران را با دقت بررسی کردیم و فاز اول برنامه نیز بر اساس همین واقعیت‌ها جلو رفت. یکی از این مسائل، عدم وجود نظام یکپارچه شهری در تهران است و بنابراین متولی نوآوری شهری هم مشخص نیست.

او در خصوص نقش نوآوری در برنامه تهران هوشمند گفت: یکی از اساسی‌ترین محورهای این برنامه، نوآوری درون شهرداری و در شهر تهران است. با مطالعه وضعیت شهرهای هوشمند دنیا متوجه می‌شوید، توجه به جریان نوآوری در این شهرها قابل توجه بوده است. البته هوشمندی ابعاد تکنولوژیک، اجتماعی، کارآفرینی و انرژی و بسیاری جنبه‌های دیگر دارد که هر کدام جایگاه خود را دارند و باید برای مسیر حرکت به سمت هوشمندی از میان آنها اولویت بندی درستی بر اساس نیازهای یک شهر داشت. ما هم در تهران بر همین اساس حرکت را آغاز کرده‌ایم.

دبیر شورای راهبردی تهران هوشمند در خصوص سیاست‌گذاری‌های این حوزه تصریح کرد: تنظیم ضوابط از سویی برداشت به مداخله و از سویی دیگر منجر به نظم بخشیدن به امور می‌شود. سیاست‌گذاری‌های مرتبط با بحث نوآوری را در ابتدا مستقیما با شهردار تهران مطرح کردیم و تصمیم بر عدم مداخله مستقیم و عدم تصدی‌گری شهرداری در امور استارتاپ‌ها و جریان نوآوری و هدایت و حمایت از زیست بوم نوآوری شهری شد. اما بعضا ممکن است تصمیمات ما در همین عرصه نیز به عنوان مداخله برداشت شود.

فرجود در پایان با اشاره به چالش‌های شهرداری در مسیر تغییر و تحول نوآورانه خود افزود: در دوره جدید مدیریت شهری، مدیران نوآور بسیاری در شهرداری داریم اما پر کردن فاصله میان بازیگران مختلف، چالش بزرگی است و انرژی زیادی را طلب می‌کند. تغییر ساختارها و فرایندها و تحولات درون شهرداری از اهمیت بسیاری برخوردار است و زمان زیادی می‌طلبد. اما توجه به این نکته هم بسیار امیدبخش است که اخیرا برنامه یکپارچه‌سازی امور مرتبط با فناوری در شهرداری ابلاغ شده و لایحه‌ای در خصوص تعامل با زیست بوم نوآوری هم به شورا رفته و این خواست همه شهرداری تهران است و نه تنها یک بخش از آن.

رضا کلانتری نژاد، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل «هم آوا» در این نشست، حرکت نوآوری شهری را در همه دنیا جلوتر از سیاست‌گذاری‌ها دانست و با انتقاد از توجه زیاد به آمار و ارقام در برخی دستگاه‌ها، این مسئله را نشان از توجه بیش از حد به کمیت عنوان کرد و گفت: ما باید آینده خاصی را بر اساس توانایی‌ها و ظرفیت‌هایمان انتخاب کنیم، نه اینکه تمامی آینده‌های ممکن را بخواهیم. در حال حاضر افزایش الهام بخشی تیم‌های استارتاپی و انتخاب درست از میان آنها برای حل مسائل اهمیت بسیاری دارد.

محمود کریمی، موسس شبکه نوآوری پلنت و عضو هیات مدیره فناپ پلاس نیز با تاکید بر اهمیت صادقانه بودن تبادلات میان بخش‌های دولتی و استارتاپ‌ها دررویدادهای نوآورانه، راه حل بسیاری از معضلات را از مسیر تجربه زیسته فعالان نوآور دانست و گفت: در حال حاضر همه اعضای زیست بوم نوآوری باید نقش خود را ایفا کنند و تجربه‌های موفق وکوچک با اتصال به یکدیگر باید شبکه وسیع تری بسازند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا