تفاوت نورون‌های مبتلایان به اوتیسم پیش از تولد با سایرین

در این تحقیقات از سلول‌های بنیادی پرتوان القایی به منظور مدل‌سازی شکل‌گیری مغز استفاده شد.

برای این منظور نمونه موی ۹ بیمار اوتیسمی و ۶ شخص سالم برای استخراج سلول‌های بنیادی مورد استفاده قرار گرفت. سپس این سلول‌ها در مجاورت مجموعه‌ای از عوامل رشد قرار گرفتند و به شکل سلول‌های عصبی با نورون‌ها رشد کردند.

سلول‌های بنیادی پرتوان القایی ویژگی‌های ژنتیکی شخص اهداکننده را حفظ می‌کنند و در نتیجه رشد خود را دقیقا مانند زمانی که در رحم بودند، آغاز می‌کنند و پنجره‌ای را به سوی فرایند رشد مغز شخص برای محققان باز می‌کنند.

محققان توالی RNA و شکل ظاهری سلول‌ها را در مراحل مختلف رشد آن‌ها مورد بررسی قرار دادند تا بتوانند ژن‌های توصیف شده توسط هریک از این سلول‌ها را شناسایی کنند.

در نتیجه این مطالعات مشخص شد سلول‌های مغز بیماران اوتیسمی به شکل متفاوتی از سلول‌های مغز افراد عادی رشد می‌کنند و این تغییرات از روز نهم رشد نورون‌ها قابل تشخیص است.

اوتیسم یک اختلال عصبی است که عملکرد مغز را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این معلولیت رشدی معمولا در سه سال اول زندگی به طور کامل آشکار می‌شود.

معمولا این سه سال اول، دوره طلایی قلمداد می‌شود و چنانچه در این دوره مربیان و والدین کودک این عارضه را شناسایی کنند و در صورت درمان و رسیدگی می‌توان کودک را به مدرسه فرستاد و مهارت‌های زیادی را به او آموخت.

بر اساس آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا، از هر ۵۹ کودک در آمریکا یک نفر به اوتیسم مبتلا است. معمولا علایم این اختلال در بیماران متفاوت است ولی علایمی مانند ناتوانی در برقراری روابط اجتماعی شایع‌تر است.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Biological Psychiatry منتشر شده است.