افزودن و رشد دادن کبد کمکی در غدد لنفاوی حیوانات

نقص کبد چالشی جدی است که می تواند به مرگ موجودات منجر شود. اما پژوهشگران با رشد دادن کبد کمکی در درون غدد لنفاوی موش و خوک راه حلی برای این مشکل یافته اند.

در آزمایش هایی که در این زمینه بر روی خوک های دارای کبد به شدت آسیب دیده انجام شده، کبدهای جدید و پشتیبان توانسته اند در غدد لنفاوی بدون هیچ مشکلی به رشد خود ادامه دهند و نیازهای بدن حیوانات را تامین کنند.

هپاتوسیتها سلولهای اصلی کبد هستند و عملکردهای مختلف آن مانند تصفیه خون در دستگاه گوارش و تولید صفرا را انجام می دهند. این سلول ها معمولا خود را بازتولید می کنند، اما گاهی این روند مختل می شود و سلول های یادشده از بین می روند. برای حل این مشکل می توان هپاتوسیتها را به درون غدد لنفاوی بدن خوک و موش تزریق کرد تا نوعی کبد پشتیبان برای بدن ایجاد شود که بسیاری از کارکردهای اصلی آن را بر عهده بگیرد.

از این طریق می توان امیدوار بود در صورت آسیب دیدن کبد اصلی، مشکلی برای بدن موجودات پیش نیاید. محققان امیدوارند بتوان این روش مبتکرانه را در حیوانات بزرگ تر و حتی انسان ها نیز به کار گرفت. اما برای کسب اطمینان در این زمینه باید بررسی های بیشتری انجام شود.

منبع:فارس

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا