باکتری‌ها هنگام مرگ جیغ می‌کشند

دانشمندان "دانشگاه تگزاس در آستین"(UT Austin) باور دارند که باکتری‌ها هنگام مرگ هشدارهای شیمیایی منتشر می‌کنند و به اصطلاح "جیغ" می‌کشند و باکتری‌های دیگر را از خطر آگاه می‌سازند.

به گفته دانشمندان به نظر می‌رسد که باکتری‌هایی مانند "اشریشیا کلی" (E. coli) می‌توانند وجود خطراتی مانند آنتی‌بیوتیک‌ها را تشخیص دهند و هنگام مرگ، سیگنالی را برای آگاه کردن همتایان خود انتشار دهند تا آنها برای مقاومت در برابر خطر، جهش را آغاز کنند.

بررسی جدید این گروه پژوهشی نشان می‌دهد که آنتی‌بیوتیک‌ها معمولا فقط می‌توانند برخی از یک جمعیت انبوه باکتری‌ را از بین ببرند.

بررسی‌های بیشتر نشان داد هنگامی که آنتی‌بیوتیک به جمعی از باکتری‌ها مانند باکتری‌های اشریشیا کلی برخورد می‌کند، باکتری‌های در حال مرگ به انتشار یک سیگنال شیمیایی می‌پردازند که بقیه باکتری‌های گروه را ترغیب می‌کند تا خود را به سرعت با تهدید پیش رو وفق دهند و امکان زنده ماندن خود را افزایش دهند.

این یک نمونه کوچک و میکروسکوپی از رفتار اجتماعی به نفع دیگران است. این کار باکتری‌ها، فایده‌ای برای خود آنها ندارد اما امکان نجات یافتن و تولید مثل بقیه باکتری‌ها را فراهم کند. در واقع، باکتری‌های در حال مرگ، به نجات جامعه خود کمک می‌کنند.

این پژوهش، در مجله "Nature" به چاپ رسید.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا