کاهش آلودگی‌های محیط زیست با ابزارهای جدید محققان کشور

ابراهیم اعلایی – مسئول پژوهشکده محیط زیست و بیوتکنولوژی پژوهشگاه صنعت نفت با بیان اینکه برای داشتن توسعه پایدار در یک قطب صنعتی، دو هدف در این پژوهشکده داریم، به مهر گفت:  در این پژوهشکده موفق به ساخت تجهیزات اندازه گیری پارامترهای زیست محیطی در قسمت کمی و کیفی شدیم تا از این طریق گامی در جهت کاهش و یا حذف آلاینده های زیست محیطی برداریم.

وی پایش داده های بدست آمده از اندازه گیری پارامترهای زیست محیطی را ضروری دانست و افزود: برای اطلاع از پارامترهای زیست محیطی وضعیت موجود و اندازه گیری آنها نیز به ساخت سنسورهای زیست محیطی پرداختیم.

اعلایی گفت: با استفاده از سنسور های زیست محیطی می توان داده هایی که از طریق دستگاه اندازه گیری پارامترهای زیست محیطی به دست آمده را مدیریت کرد. درحال حاضر نیز تجهیزات اندازه گیری و سنسور زیست محیطی در پژوهشکده محیط زیست و بیوتکنولوژی ساخته شده است.

وی با تاکید بر ضرورت وجود زیرساخت هایی برای مدیریت داده های پارامترهای زیست محیطی بعد از اندازه گیری آنها گفت: در بخش دوم فعالیت های این پژوهشکده نیز موفق شدیم تا نرم افزاری را برای مدیریت و اندازه گیری داده های پارامترهای زیست محیطی تدوین کنیم.

اعلایی اظهار داشت: ما در صدد حذف مونو آلاینده های زیست محیطی با روش هایی خاص بر اساس نوع فرایند و ویژگی های جغرافیایی منطقه هستیم.

به گفته وی، همچنین بنا داریم تا در پژوهشکده محیط زیست و بیوتکنولوژی، پساب های صنعتی خروجی هر واحد صنعتی به محیط زیست را کاهش و یا حذف کنیم.

وی با بیان اینکه در مجموعه گروه تصفیه آب و فاضلاب، سامانه های پیشرفته ای نیز برای حذف آلاینده های نفتی طراحی و ساماندهی کرده ایم، عنوان کرد: اکنون توانستیم در استان لرستان، با استفاده از همین سامانه ها، آلودگی های موجود بر روی چشمه های این استان را از بین ببریم.

اعلایی تاکید داشت: این سامانه قادر است تا آلودگی آبها را به زیرحد استاندارد کاهش دهد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا