چین از دو ماه پیش تزریق واکسن کرونا را آغاز کرده بود

به تازگی خبر ارائه واکسن کرونا توسط چین در رسانه‌های جهان منتشر شده و بر اساس اطلاعات منتشر شده در این رابطه، واکسن فوق توسط شرکت بیوشیمیایی چینی CanSino Biologics Inc و تیمی به سرپرستی متخصص بیماری‌های عفونی از زیرمجموعه‌های ارتش چین تولید شده است.

چین از ماه ژوئیه آزمایش گسترده واکسن ویروس کرونا را در گروه‌هایی که در خطر بوده و احتمال بالای ابتلا به عفونت داشته اند آغاز و به این افراد واکسن کرونا تزریق کرده است.

 از سوی دیگر به گفته پژوهشگران و مراکز پزشکی بین‌المللی مانند سازمان بهداشت جهانی، هیچ واکسنی هنوز به طور قطع برای کرونا تائید نشده است زیرا در هیچ یک از نمونه واکسن‌های احتمالی کرونا آزمایشات گسترده و در مقیاس بزرگ انجام نشده و کار آیی واکسن‌های موردبحث به اثبات نرسیده است. این موضوع سبب شده که تردیدهایی در مورد وجود ایمنی کافی و مؤثر برای محافظت از افراد در برابر ویروس وجود داشته باشند. در این شرایط چین خبر از ارائه واکسن قطعی بیماری داده و بنا به دلایل متعددی که ذکر شد، برخی کشورها نسبت به استفاده واکسن‌های چینی شک و تردید دارند.

به تازگی یک مقام بهداشتی این کشور به رسانه‌ها اعلام کرد: چین از ماه ژوئیه آزمایش گسترده واکسن ویروس کرونا را در گروه‌هایی که در خطر بوده و احتمال بالای ابتلا به عفونت داشته اند آغاز و به این افراد واکسن کرونا تزریق کرده است.

این موضوع در حالی عنوان می‌شود که این واکسن هم مانند سایر نمونه‌های مشابه در مناطق دیگر جهان هنوز آزمایشات گسترده و در مقیاس بزرگ را پشت سر نگذاشته و مشخص نیست که آیا استفاده از آن بی خطر بوده و تزریق آن برای محافظت از افراد در برابر ویروس مؤثر است.

ژنگ ژونگوی (Zheng Zhongwei) یکی از مقامات کمیسیون بهداشت ملی چین در مصاحبه‌ای که در اواخر روز شنبه پخش شد، در این رابطه گفت: هدف از این کار تقویت ایمنی گروه‌های خاصی از افراد جامعه، از جمله کارکنان حوزه پزشکی و درمان و کسانی است که در بازارهای مواد غذایی و در بخش حمل و نقل و خدمات کار می‌کنند.

وی در ادامه توضیحات خود افزود، مقامات می‌توانند برنامه كاهش اضطراری را برای جلوگیری از شیوع احتمالی کووید ۱۹ در طول پاییز و زمستان در نظر داشته و آن را عملی کنند.

به گفته این مقام حوزه درمان چین، دستورالعمل استفاده اورژانسی از واکسن‌های احتمالی ویروس کرونا، مصوب 24 ژوئن، هنوز منتشر نشده است. این موضوع در حالی است که گلوبال تایمز طی گزارشی در ماه ژوئن اعلام کرد كه چین واکسن‌های ویروس کرونا را به كارمندان شرکت‌های دولتی كه در خارج از این كشور حضور داشته و به چین مسافرت می‌کنند، تزریق كرده است.

از سوی دیگر برخی کشورها نسبت به استفاده واکسن‌های کرونا در چین شک و تردید دارند. برای نمونه به تازگی کشورهای استرالیا و گینه پاپوا از ورود شهروندان چینی که این واکسن به آن‌ها تزریق شده است، جلوگیری به عمل می‌آورند.

مقامات چینی اما به شدت از عملکرد این واکسن دفاع کرده و یکی از مقامات کمیسیون بهداشت ملی چین در این رابطه گفت: واكسن كرونای چینی مؤثر بوده و همچنین قیمت آن بسیار منطقی و ارزان است. البته این قیمت پائین بدان معنا نیست که شرکت‌ها نمی‌توانند سودی از ساخت واکسن کسب کنند. بلکه آن‌ها باید بر اساس سود متوسط و معقول بر اساس هزینه‌های ساخت محصول، قیمت‌گذاری نهایی را انجام دهند.

لیو جینگ ژن (Liu Jingzhen) مدیر شرکت داروسازی Sinopharm هفته گذشته به رسانه‌های دولتی چین گفت كه یک واكسن بالقوه کرونا ویروس توسط یكی از واحدهای این شرکت ساخته می‌شود که قیمت آن حدود هزار یوان برابر با ۱۴۴ دلار خواهد بود.

مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا