ماسکی که حرکات چشم درخواب را ردگیری می کند

ردگیری حرکات چشم در هنگام خواب، امکان تشخیص ورود به فاز REM (حرکات سریع چشم) را فراهم می‌کند و به همین علت یکی از مهم‌ترین بخش‌های مطالعات خواب است.در حال حاضر برای انجام این کار از تجهیزات حجیم و سنگینی استفاده می‌شود که برای به‌کارگیری آن‌ها نصب الکترودها و سیم‌ها روی پوست صورت شخص ضروری است. اما وجود همین تجهیزات مانع خواب راحت شخص و تکمیل صحیح چرخه خواب می‌شود.

اکنون محققان یک دستگاه پوشیدنی ساختند که مشکلات مذکور را از بین برده و امکان ردگیری حرکات چشم را با دقت بالایی فراهم می‌کند.

این ماسک انعطاف پذیر به مجموعه‌ای از تجهیزات الکترونیکی مجهز است که با استفاده از هیدروژل پلیمری و سیم‌های نقره‌ای ساخته شده‌اند و در هنگام استفاده از آن، روی پوست قرار می‌گیرند.

همچنین، این ماسک به یک حسگر فشار مجهز است که روی یکی از سرخرگ‌ها قرار می‌گیرد و ضربان قلب شخص را اندازه‌گیری می‌کند.

آزمایشات اولیه این دستگاه نشان می‌دهد الکترودهای آن بسیار پایدار هستند و پس از ۱۵ مرتبه شست‌وشو نیز به درستی کار می‌کنند.همچنین تحت تاثیر مواد آرایشی و بهداشتی و ضایعات پوست نیز قرار نمی‌گیرند و قادرند مدت ۴۰ ساعت را بدون خشک شدن، کار کنند.

زمانی که این الکترودها خشک می‌شوند، تنها با افزودن چند قطره آب، مجددا حالت نرم و انعطاف‌پذیر خود را به دست می‌آورند.

این دستگاه با هر بار شارژ قادر است حدود ۸ ساعت کار کند و محققان امیدوارند با بهبود این فناوری بتوانند عمر باتری آن را تا سه روز افزایش دهند.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Matter منتشر شده است.

منبع:ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا