کاهش ملایم رد پای انسان در تخریب محیط زیست

اوایل زمستان سال گذشته خبری نچندان مهم ذهن تعداد کمی از مردم چین را به خود معطوف کرد که پس از مدتی کوتاهی به مهمترین خبر جهان بدل شد خبری که یکی از نادرترین شیوه‌های زندگی را به انسان آموخت و آن ماندن در خانه بود.

هرجند تاثیرات کرونا ویروس روی محیط زیست نیازمند تحقیقات بسیار گسترده‌ای است اما در تازه‌ترین گزارش منتشر شده از تحقیقات دانشمندان در روزنامه گاردین نشان می‌دهد که امپراتوری کرونا ویروس بر جهان موجب کاهش ۹.۳ درصدی تاثیرات اکولوژیکی انسان نسبت به سال گذشته شده است هر چند با این روند استفاده از منابع زمین که انسان در پیش گرفته است به ١.۶ برابر مقدار کنونی، منابع نیاز است.

در همین راستا روز گذشته نیز روز "اضافه برداشت از زمین" نامگذاری شد مفهوم روز اضافه‌برداشت از زمین، نخستین‌بار ازسوی اندرو سیمز، اقتصاددان بریتانیایی، مطرح شد. هدف او جلب توجه‌ها به این مسأله بود که سبک زندگی آدمی، پایدار نیست و فعالیت صنعتی انسان، از توان سیاره خاکی خارج شده است، چون زمین منابع محدودی دارد.

روز اضافه برداشت بیانگر این نکته می‌باشد که مصرف منابع انسان از آن روز سال از ظرفیت زمین برای بازسازی این منابع در آن سال بیشتر شده‌است. روز تخطی زمین را با تقسیم ظرفیت زیستی جهان (مقدار منابع طبیعی تولید شده توسط زمین در همان سال)، بر رد پای زیست‌محیطی جهان (مصرف بشری منابع طبیعی کره زمین در آن سال) ضرب در ۳۶۵ (تعداد روزهای یک سال تقویمی) محاسبه می‌کنند.

در سال گذشته میلادی برای اولین بار در تاریخ این روز در ماه جولای اعلام شد که نشان دهنده عزم جزم انسان برای نابودی کره زمین است که سربرآوردن ویروس کرونا تمام معادلات را برهم زد و انسان را برای مدت چند ماه خانه‌نشین کرد که این مهم موجب شد تولید گاز کربن دی اکسید نسبت به مدت مشابه سال گذشته ١۴.۵ درصد کاهش یابد.

اولین مرتبه در سال ۱۹۸۷، روز اضافه‌برداشت از زمین، در انتهای سال و در ۱۹ دسامبر رخ داد و تا اوایل دهه ۱۹۷۰ میلادی، آن‌چه بشر مصرف می‌کرد، در توان زمین بود و سیاره خاکی، امکان تجدید آن را داشت، ولی در سه دهه اخیر، هر سال آدمی بیشتر از توان تنها خانه‌اش مصرف کرده است.