اولین مرکز بین المللی تحقیقات توانبخشی راه اندازی شد

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ضمن اعلام این خبر، افزود: با طراحی ساختار مرکز بین المللی  تحقیقات توانبخشی در دانشگاه لایپزیک و تهیه اساسنامه آن که به امضای نمایندگان چهار دانشگاه ، ازجمله معاون تحقیقات دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی رسید، فعالیت این مرکز تحقیقات در تاریخ 28 خردادماه  (18 June) آغاز شد.

دکتر" حمیدرضا خانکه " توضیح داد: قرار است، پژوهش های مختلف در حوزه توانبخشی روانی خصوصا در حوادث و بلایا ، با حمایت مالی دانشگاه لایپزیک در این مرکز بین المللی تحقیقاتی انجام شود و زمینه را برای تولید دانش و شواهد علمی در این خصوص فراهم کند.

وی با تاکید براینکه مرکز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایای طبیعی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی از عناصر اصلی این مرکز تحقیقات بین المللی است ، افزود: قرار است تا به عنوان اولین طرح تحقیقاتی مشترک ، مطالعه مقایسه ای بین آلمان و ایران در حوزه ایمنی روانی در حوادث و بلایا و چگونگی آمادگی روانی  در حوادث و بلایا انجام بشود.

 وی همچنین اظهارداشت : در راستای همین برنامه، کارگاه آموزشی کمک های اولیه روانی در حوادث و بلایا در این مرکز تحقیقاتی برگزار شد و اینجانب به عنوان معاون تحقیقات دانشگاه و رییس مرکز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایای طبیعی ایران، مباحث مربوطه را به دانشجویان دکتری دانشگاه لایپزیک تدریس کردم.

  دکتر خانکه افزود: با توجه به اینکه دانشگاه لایپزیک آلمان معتبرترین دانشگاه در زمینه روانشناسی در حوادث و بلایا در دنیااست و مرکز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایای طبیعی دانشگاه علوم بهزیستی نیز یکی از مراکز معتبر در خصوص سلامت در حوادث و بلایا می باشد، همکاری این دو مرکز علمی مطمئنا منجر به نتایج ارزشمند علمی و اجرایی در این حوزه خواهد شد.

   معاون تحقیقات دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی خاطرنشان کرد: تبادل دانشجوی دکتری و پسادکترا در رشته های مرتبط با حوادث و بلایا ، انجام تحقیقات مرتبط درخصوص سلامت در حوادث و بلایا و همچنین برگزاری دوره های آموزشی مشترک و تولیدات علمی مشترک ، از جمله برنامه های آینده دو دانشگاه لایپزیک و علوم بهزیستی در قالب فعالیت های مرکز جدید بین المللی تحقیقات توانبخشی می باشد.

دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ، دانشگاهی تخصصی با حدود یک هزار و 800 دانشجو شاغل به تحصیل در رشته های خاص همچون " مدیریت رفاه اجتماعی، سلامت اجتماعی (وتعیین کننده های آن)، سلامت روانی و توانبخشی مانند کاردرمانی، گفتاردرمانی، ارتوپدی فنی، فیزیوتراپی، مددکاری اجتماعی ، مشاوره خانواده  و همچنین سالمند شناسی و رشد و پرورش کودکان  پیش از دبستان  " است که در برخی از این رشته ها به عنوان تنها برگزارکننده دوره های تحصیلات تکمیلی و phd ،  و در تعدادی  از آنها ، نخستین مجری دوره های تحصیلات تکمیلی در کشور و حتی کشورهای منطقه شناخته شده است.

دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی زیر نظر وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی فعالیت می کند و دارای هشت مرکز تحقیقات فعال در زمینه سلامت روانی ، سلامت اجتماعی و توانبخشی است  که یکی از این مراکز، مرکز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایای طبیعی می باشد.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا