چرا برخی پلاستیک‌ها قابل بازیافت هستند و برخی نه؟

بحران ضایعات پلاستیکی یکی از معضلات زیست محیطی جهان امروز است و این موضوع زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که بدانیم بیشتر پلاستیک‌های تولید شده در جهان بازیافت نشده و وارد طبیعت می‌شوند.

بیشتر پلاستیک‌هایی که ما استفاده می‌کنیم در دو گروه کلی ترموپلاستیک یا ترموستاتیک قرار می‌گیرند. ترموپلاستیک‌ها شامل آکریلیک، نایلون و پلی اتیلن هستند. ساختار این مواد به نوعی است که هرچه آن‌ها را گرم کنیم، نرم تر شده و می‌توان آن‌ها به هر فرمی که بخواهیم شکل دهیم. این امر باعث می‌شود بازیافت این گروه از مواد پلاستیکی آسان شود.

از نظر استانداردهای صنایع پلاستیک، ظروفی مانند ظرف بسته بندی شیر را می‌توان ذوب و مجدداً استفاده کرد، بطری‌های پلاستیکی آب معمولاً قادر به بازیافت به شکل ظروف پلاستیکی نبوده و می‌توان آن‌ها را به البسه‌ای مانند کاپشن با جنس پلاستیک تبدیل کرد. بطری‌های بسته بندی شده نیز می‌توانند بازیافت شده و به شکل جعبه‌ مجدداً به چرخه استفاده بازگردند.

برخی دیگر از پلاستیک‌ها مانند باکلیت (Bakelite) یا پلی اورتان (polyurethane) گرما دوست بوده و در مواجه با حرارت، سخت می‌شوند. این نوع پلاستیک‌ها پس از شکل گیری اولیه و ارائه به عنوان یک محصول، قابل ذوب شدن نبوده و بازیافت نمی‌شوند.

گروهی دیگر از پلاستیک‌ها با عنوان پلاستیک‌های تجزیه‌پذیر زیستی شهرت دارند که حاوی مواد افزودنی شیمیایی خاصی هستند که میکروارگانیسم‌ها را برای تغذیه پلاستیک تشویق کرده و از آنزیم‌های آن‌ها برای شکستن پیوندهای مولکولی پلاستیک استفاده می‌کنند. این مواد افزودنی شیمیایی به دو روش اصلی جذب مستقیم میکروب‌ها به پلاستیک و یا با سرعت بخشیدن به روند هوازدگی طبیعی پلاستیک عمل می‌کنند که باعث می‌شود یک سطح بزرگ‌تر و ناهموارتر برای میکروب‌ها ایجاد شود تا فعالیت تجزیه روی آن انجام گیرد. هنگامی‌که میکروب‌ها کار خود را انجام دادند، تمام چیزی که از این تجزیه باقی‌مانده است آب، دی‌اکسید کربن و متان است.

قابل‌توجه است که برخی از پلاستیک‌ها با اینکه دارای برچسب تجزیه‌پذیری زیستی هستند، واقعاً تجزیه‌پذیر نیستند بلکه صرفاً هنگام قرار گرفتن در معرض هوا برای متلاشی شدن به قطعات ریزتر طراحی‌شده‌اند. درنتیجه این پلاستیک‌ها هرگز کاملاً تجزیه نمی‌شوند اما مرحله تبدیل به قطعات ریز که به‌عنوان میکرو پلاستیک شناخته می‌شوند را پشت سر می‌گذارند.

مترجم: مریم عالمی